ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

آبزی پروری در آینه تهدیدها و فرصت ها

استان مرکزی سکو نخستین صادرات و تنوع تولید ماهیان زینتی را به خویش اختصاص داده و 90 درصد صادرات این ماهیان در مملکت از این خطه انجام می شود . 

این استان از ذخیره گاه های کشوری فرمان روا میگو دراز آب شیرین سرزمین در سد نقوسان تفرش، کلاله شهرستان اراک و سد 15 خرداد دلیجان به شمار می رود . 

وجود هفت راءس فعال فرآوری و بسته بندی ماهی به گنجایش سه هزار و 500 بدن در سال، قطب تولید طفل ماهی قزل آلای مرزوبوم با گنجایش ایجاد 62 میلیون قطعه در سال، کسب قرار داشتن در زمره 17استان رویش دهنده ماهیان خاویاری، کسب جایگاه یازدهم استان غیر ساحلی، هفدهم پرورش دهنده ماهی در قفس، هشتم تولید و استحصال خاویار، سوم ساخت کودک ماهی قزل آلا در سیستم حد واسط و ششم در سیستم های انتشار حد واسط از مزیت های این استان است . 

استان مرکزی ششمی تولیدکننده ماهیان زینتی، جایگاه سوم ایجاد ماهیان پرورشی در استخرهای ذخیره 2 منظوره کشاورزی است و در زمره چهار استان پرورش دهنده ریز جلبک ها، دارای واحد تولید تجهیزات آبزی پروری و فرآوری و از ذخیره گاه های آرتمیا در کشور(تالاب میقان) با ظرفیت برداشت 2 بدن در سال میباشد . 

این استان رتبه 13 را در زمینه سرانه مصرف آبزیان و چهارم در رشد ماهیان خاویاری را دارااست و می طلبد که زنجیره ایجاد و فرآوری محصولات آبزی در این استان تکمیل و توسعه یابد . 

به گفته فعالان حوزه آبزی پروری استان مرکزی فقدان آب، ارتقا بها خوراک و امکانات موضوع نیاز صنعت آبزی پروری، واضح نبودن قیمت تخم ماهی، وجود واسطه و کمبود پایانه صادراتی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان این حوزه است . 

«محمد شاهرخی» از تولیدکنندگان تولیدها شیلاتی استان مرکزی گفت: آبزی پروران این استان از پیچیدگی فرآیند اداری به تیتر مطرح ترین ایراد مشقت می مارک . 

وی افزود: تولیدکنندگان این حوزه در پیگیری امور اداری با بازدارنده تراشی های متعدد مواجه اندکه روند کار را نماید و خسته کننده می نماید . 

این تولیدکننده صنعت آبزی پروری استان مرکزی گفت: قانون ها بالا دستی مستمند باز نگری است چرا که به جور ای بنا کردن گردیده که با تولید منطبق بی نقص ندارد و این حساس به مدل ای است که در پیگیری یک فرمان کوچک دست اندازهای بزرگ برای تولیدکننده ساخت می نماید . 

«محمد پاکپور» یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت آبزی پروری استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: هر ساله سه میلیون قطعه نوپا ماهی و 31 بدن ماهی پرواری قزل آلا در این واحد تولید و به بازار عرضه می شود . 

خوراک آبزیان

او ادامه داد: گوشه ای از ایجاد این واحد تولیدی در درون استان مرکزی مصرف می شود و بقیه به استان های خراسان، آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری و استان های شمالی کشور ارسال می شود . 

این تولیدکننده آبزی پروری استان مرکزی گفت: نابسامانی بازار، نوسانات قیمت دلار، وجود واسطه ها و واضح نبودن قیمت تخم ماهی از جمله مشکل ها واحدهای آبزی پروری استان می باشد . 

پاکپور افزود: قلیل آبی از دیگر مشکلات فعالان آبزی پروری استان است و خشکسالی های اخیر مشکلاتی برای شاغل ها حوزه آبزی پروری استان ساخت کرده که تهیدست رسیدگی هست . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.