کنترل:
نظارت شرایط شاخص هایی، که منابع آبزی بر مبنا آنها برداشت می شود . وضعیت شاخص ها، بطور نرمال در قوانین و مقررات ملی و دیگر ترتیباتی که ممکن هست در تراز ملی، زیر ناحیه ای و یا این که حوزه ای زمینه توافق قرار گرفته باشد وجود دارد .
این قوانین، اصول و مقررات لازمی که باید رئیس ماهیگیری بر مبنا آنها، از شیوه MCS اجرا شود را مهیا می کند . برای حداکثر تاثیر گذاری این چهار چوب های رسمی می بایست به روشنی ، طرز اجرا و اعمال مدیریت های ماهیگیری را مشخص و معلوم و نیازها و محدودیت ها را برای اجرا گزینش کند .
بازرسی:
تنظیم و هدایت فعالیتهای ماهیگیری میباشد که برای اطمینان از مشاهده و اجرای قوانین و ضوابط ملی و شاخص ها، شرایط دسترسی به منابع و اعمال مدیر های اعلام شده انجام می شود . این عمل برای اطمینان از اینکه منابع آبزی ذیل فشار صید نیستند، صید غیر مجاز در دستکم ممکن و مدیریت اعلام شده، اجرا می شود بکار گرفته می شود .
نقش
MCS در رئیس ماهیگیری سوالی که مطرح میباشد این می باشد که در کجا رئیس ماهیگیری و MCS با هم یکی می شوند .
معمولی ترین تعریف از رئیس ماهیگیری مرکب از فعالیتهای تحت می باشد .
الف) جمع آوری آمار و داده ها و محاسبه آنها: اطلاعات و داده برای برنامه ریزی و مدیر و عملیات از مطالعات اجتماعی، اقتصادی، مطالعات بسط مناطق، مطالعات جمعیت ماهیگیر، گشت های تحقیقاتی ماهیگیری، پروانه صید( ملی ، استانی و بخشی) دفتر ثبت داده ها صید و همت صیادی، ناظر روی عرشه شناور( اگر برنامه ای باشد)، پایش در بندر و در زمین، VMS ، تصاویر ماهواره ای، بازرسی در دریا و در بندر مهیا می شود .
ب)
برنامه مدیر مشترک: برنامه ریزی سیاست رئیس ماهیگیری و استراتژیها در تراز ملی، و برنامه ریزی با جزئیات برای مدیریت بر بخش ها و مکانهای موضوع نظر، با جلب مشارکت ذینفعان ( استانها، بخشها و صیادان) س تولید چهار چوب های قانونی: برنامه های مدیریت نیازمند حمایت های مناسب ابزارهای قانونی می باشد که بوسیله آنها برنامه ها اجرایی و اعمال شود .
جزئیات ابزارهای رسمی و مکانیسم های کنترلی قابل دسترس برای مدیریت ماهیگیری شامل( اما خیر محدود به اینها) ۱
کنترل ورودی ها: نظیر دسترسی به منابع( تعداد صیادان، تعداد شناورها براساس مدل ماهیگیری ) ممنوعیت فصلی: محدودیت های ابزارهای صید، محدودیت تعداد شناور، محدودیت های مکانی ( مناطق حفاظت شده)، ضرورت VMS ، و ثبت ویژگی ها شناورها .
۲ عملیات و کنترل خروجی ها: مانند محدودیت در صید گونه ها و مقدار طولی صید آنها، محدودیت در صید ضمنی، ضرورت گزارش دهی، بازرسی هوایی، گشت های دریایی، بازرسی ، حضور روی عرشه شناور، کتابچه ثبت عملیات صید، پایش در بندر، ناظر، بازرسی در بندر و همینطور برنامه ثبت مقدار صید .
هـ
اجرائیات: شامل موردها زیر از جمله ۱
مدیر مشترک ، رئیس با همیاری جامعه ۲
فعالیتهای مانع MCS برای تشویق مجرمین به اجرای قوانین ۳
ارائه آگاهیهای عمومی و ارائه آموزشهای لازم ۴
امداد به صیادان خرد در بسط راههای دیگر امرار معاش برای کاهش فشار بر منابع آبزی ساحلی ۵ اجرای بی نقص قانون ها و مقررات : برای اطمینان از اینکه متخلفین محدودی که قانون را نادیده می گیرند، با مقررات و قوانین ملازمت و همراهی می نمایند .
بطور شبیه MCS مشغول موضوعات زیر می باشد .
الف جمع آوری داده ها و تحلیل آنان برای برنامه عملیاتی و اجرایی، همچنین برنامه ریزی رئیس که پایین تیتر پایش انجام می شود .
ب مشغول در برنامه ریزی مدیر مشترک برای این که مکانیسم اجرایی مطلوب در مذاکرات و مباحث حاصل شود .
بسط و تائید ابزارهای قانونی و مکانیسم های در اختیار گرفتن مانند پروانه صید، ابزار صید مجاز، مقدار شناور، اندازه ماهی، گونه، محدودیت صید، محدودیت ضمنی، در اختیار گرفتن مناطق، و دیگر محدودیت ها برای حمایت از برنامه مدیریت ماهیگیری که به مکانیسم کنترل بر می گردد .
پ اجرا و اعمال برنامه ها از طریق تکنیک های خودداری و پیکار از جمله فعالیتهای بازرسی ( بازبینی) می باشد .
متاسفانه همه مدیران ماهیگیری درک و شعور کاملی از MCS ندارند و یا این که از نقش حیاتی آن به تیتر مکانیسم اجرا و اعمال مدیر های ماهیگیری واقف نیستند مهمترین شاخص برای MCS سطح مقبولیت و همراهی میباشد که این از راههای مختلف قابل دسترس می باشد .
برای
مثال تعداد صیادان، تعداد شناورها، همت صیادی، بخشها ذیل پوشش گشت ها، ارتقا در مقبولیت های رئیس های ماهیگیری دو
روش موازی MCS موءثر را بهمراه خواهد داشت