ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

آبزی پروری و اهمیت و اهداف آن آبزی پروری

آبزی 
پروری و اهمیت و اهداف آن آبزی پروری یا این که آکو آکا لچر عبارت می‌باشد از پرورش انواع گوناگون آبزیان جانوری و گیاهی در محفظه های آبی می باشد . 
به عبارتی گونه که کشاورزی عبارت هست از تولید، فعالیت آوری و عرضه محصولات حاصله از کشت و زرع بر روی زمین، کشتاب ورزی هم شامل تولید، فعالیت آوری و عرضه محصول ها غذایی حاصله در محفظه های آبی‌رنگ می باشد . به طور کلی می بضاعت و توان اظهار‌ که آبزی پروری شامل پرورش و تولید اشکال آبزیان خوراکی، زینتی، دارویی و صنعتی در آبهای شور، نیمه شور، و شیرین هست . معمولا به رویش آبزیان در آب دریا آبزی پروری دریایی ( Mari culture ) گفته می شود . 
اهمیت 
آبزی پروری آبزی 
پروری یک عدد از بی آلایش ترین و اقتصادی ترین رویه های ایجاد پروتئین حیوانی است، زیرا: 1 . می دانیم که به رغم وجود آب کافی در بعضی از مناطق کشور، کیفیت زمین و خاک به گونه ای هست که برای کشاورزی مطلوب نیست . سود گیری از اکثری از این زمین ها، برای آبزی پروری، عملی می‌باشد . 
2 . مقدار تبدیل غذا به گوشت در آبزیان به مراتب بیشتر از بقیه جانوران پرورشی می باشد . آبزیان پرورشی بخشی از جانوران خونسرد می‌باشند که سکو حرارت تن آن ها تابع گرمای محفظه می باشد و بر مغایر پرندگان و پستانداران، نیازی به صرف انرژی برای ثابت نگه داشتن رتبه حرارت بدن خویش ندارند . در واقع آبزیان در مقایسه با دام و طیور، میزان بیشتری غذای مصرفی خود را می توانند تبدیل به گوشت کنند . 
3 . بعضا از آبزیان پرورشی می توانند برای تامین نیازهای غذایی خویش از مواد آلی پوسیده، اضافی غذایی انسان، و از کلیه مهمتر، تک سلولی های گیاهی و جانوران ریز آبی استعمال کنند . تولیدتک سلولیهای گیاهی (فیتوپلانکتونها)،وجانوران ریزآبی ( زئوپلانکتونها ) به راحتی از طرز دادن کود حیوانی یا کود آلی به آب انجام می گیرد . 
4 . اکثری از منابع غذایی که در حال حاضر، به دلایلی نمی توانند قضیه مصرف غذایی آبزیان یک حوزه‌ قرار می گیرند، می توانند برای ایجاد برخی از آبزیان پرورشی مصرف شوند . برای مثال از پلانکتونهای گیاهی مناطق جزر و مدی دریاهای جنوب می توان برای پرورش انواع مطلوب صدف های پرورشی استفاده کرد . 
5 . در بسیاری از مورد ها در رویش آبزیان، می بضاعت و توان از آب به فیس عبوری به کارگیری کرد، فارغ از این که افت چشمگیری در میزان آن ایجاد شود . برای نمونه برای پرورش گونه های ماهی های سرد آبی مثل ماهی قزل آلا، از آب به چهره عبوری به کار گیری می شود و پس از گذشتن از شبکه های پرورشی، می بضاعت و توان از آن برای کشاورزی به کار گیری کرد . واضح است که چنین آبی، با توجه به مواد غذایی که از نحوه مواد دفعی ماهی ها به آن افزوده می شود، و یا این که اضافی مواد غذایی آن، برای کشاورزی مطلوب خیس است، اگر چه ممکن می باشد برای مصارف انسانی و یا این که صنعتی نا مناسب بوده و نیاز به پالایش داشته باشد . 
6 . اندازه بهره برداری از آبزیان پرورشی در واحد تراز معمولا از محصولات کشاورزی عمده است . در هر هکتار استخر آبزیان گرم آبی با توجه به مدیریت مناسب می بضاعت سالانه 3 تا 8 تن برداشت نمود . برای ماهیان سرد آبی‌رنگ این اندازه ممکن میباشد 10 تا 15 کیلوگرم در متر مربع باشد . 7 . پروتئین آبزیان در مقایسه با بقیه پروتئین های حیوانی، مالامال قیمت خیس ، موءثر خیس و قابل هضم خیس نصیحت میکرد ست . 
8 . بسیاری از منابع آبی وجود دارا‌هستند که بلا به کارگیری باقی مانده اند و از آنان می توانایی برای ساخت ماهی یا این که بقیه آبزیان به کار گیری کرد، فارغ از این‌که تغییر کمی یا کیفی چشمگیری در آن ها به وجود آید . در مرحله مرزو بوم به خصوص در استانهای شمالی تعداد آبگیرهایی که از آن‌ها استفاده های غیر از برداشت آب برای کشاورزی چهره نمی گیرد زیاد اند . 
هدفهای 
آبزی پروری 1- 
ساخت و تامین چکیده از نیازهای پروتئینی 2- 
گشوده سازی و ارتقاء ذخایر آبزیان باارزش دریایی و رودخانه ای 3- 
معرفی و جابجایی گونه های مناسب(آوردن گونه های مناسب پرورشی از سایر کشورها و یا این که نقل و انتقال گونه های جانور از محلی به محل دیگر برای پرورش ) 4- 
ساخت ماهی برای صید ورزشی (صید ماهی با قلاب) 5- 
ساخت طعمه برای صیدهای تجارتی 6- 
تولید ماهی و بقیه آبزیان برای محافظت در آبزی گاهها (آکواریوم) 7- 
دریافت کردن مواد آلی جان دار در آب فاضلاب ها پس از تصفیه آنها 8- 
ساخت مواد دارویی 9- 
تولید مواد زینتی 10- 
ساخت غذای زنده برای آبزیان پرورشی با ارزش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.