ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

اشنایی با ماهی جنوب

عنوانانواع 
ماهی های خوشمزه جنوب و خلیج فارس 1247 بازدید | 21 پست درود خدمت عزیزان عزیز باطن این پست قصد ارم اشکال ماهی های خوشمزه و مقوی جنوب و خلیج فارس که قیمت غذایی بالایی دارا هستند را سرویس شما معرفی کنم . 


۱- ماهی حلوا سپید یا ماهی زبیدی: زبیدی در زبان عربی از زبده گرفته شده به معنای برگزیده .این ماهی کتابی صورت و چهار گوش می باشد به رنگ نقره فام، فلس زیاد نرمی دارااست که با مالش دست برداشته می شود . 

در در بین تمام ماهیان جنوب حلوا سفید ممتازترین آن ها می‌باشد .این ماهی علاوه بر این‌که گوشت فراوان لذیذی دارد، از ظواهر زیاد قشنگ و خصوصیت های خاصی هم دارا می باشد که در ماهیان دیگر دیده نمی شود . 



۲- ماهی حلوا سیاه : این ماهی به حلوای سپید شباهت دارد .پوست آن خاکستری تیره هست . گوشت حلوای سیاه به لطافت حلوای سفید نمی‌باشد البته مزه آن دوچندان عالی میباشد . 

۳-خارو : پوست صاف به رنگ نقره ای درخشان دارد .تسمه ای صورت می‌باشد . چنان که از اسم این ماهی پیداست ، تیغ زیاد داراست ولی خارهای آن درشت می باشد . این ماهی را می توانایی کبابی کرد . 





۴-ماهی راشکو : شکل دوکی، پوست نقره ای واضح با فلس کوچک ، دم دوفاق ، دور و اطراف چشم و پوزه آن گهگاه به رنگ سرخ است .راشکو ماهی مرغوب جنوب می باشد ، ضایعات آن ناچیز است . 

۷– ماهی صُبیتی : مشابه سنگسر می‌باشد .پشت این ماهی ای یا خاکستری مایل به نارنجی رنگ می‌باشد . پایین شکمش سفید هست . 

۸-ماهی سُرخو: شبیه سنگسر است .رنگ آن نارنجی می باشد . 

۹-سِکن: دوکی شکل، رنگ فولادی فراوان تیره دارااست .گوشت پرچرب این ماهی مطلوب است برای سرخ کردن ، قلیه ، کبابی ، بخارپز . 



۱۲-شوریده : دوکی شکل ظریف و کشیده با فلس ریز نقره ای .گوشت آن سپید و ناچیز خاراست و پس ازپخت نرم و لطیف هست . 

۱۳-ماهی شیر : ماهی دوکی صورت , درشت و کشیده ازخانواده ، بدن با پوزه باریک و دم گشوده ، پوست آن نازک و صاف ، رنگ سربی نقره ای داراست .گوشت ناپخته آن صورتی کم رنگ میباشد . 



۲۲-ماهی هامور : هامور نام عمومی یک سری ماهی خوب خلیج عجم و دریای عمان هست و با اسم های یگانه هامور سیاه ، سفید خالدار ، ای خالدار ، خاکستری ، خاکی ، بالول ،پنج نواری ، خط شکسته ، دکه زیتونی ، مالاباری ، سمن آجری می باشد .هامور ای خالدار زیباترین دسته هامور میباشد . 

۲۴ -ماهی هوور یا این که ماهی تن : بعضی از جور های این خانواده در آبهای جنوب مرزو بوم ما زندگی می کنند .این ماهیدارای سرعت متعددی هنگام شنا کردن می‌باشند . 

قزل‌آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss

قزل‌آلای 
رنگین کمان Oncorhynchus mykiss مقدمه 
قزل‌آلای رنگین کمان با اسم علمی Oncorhynchus mykiss یک ماهی سردابی می‌باشد که بخاطر قابلیت تطابق با شرایط گوناگون در بسیاری از نقاط دنیا پرورش می‌یابد . این ماهی از خانواده آزاد ماهیان یا Salmonida میباشد و بومی شرق اقیانوس آهسته است . دارای تن کشیده و باریک می باشد که بر روی دو طرف بدن نوار رنگین کمان از سر تا دم امتداد یافته است . رنگ تن آن از سبز آبی تا سبز زردرنگ رنگ و قهوه‌ای یا سیاه متعیر می‌باشد . این ماهی نمی‌تواند به مقطع طولانی در دمای بالای 21 درجه سانتیگراد به حیات خویش ادامه دهد . 
بنابراین صرفا در مناطقی که فصل تابستان خنک (در نیمه اولیه سال) یا فصل زمستان ملایمی (در نیمه دوم سال) دارا هستند قابل پرورش میباشد . چنانچه از بچه‌ماهیان با میزان مطلوب به کار گیری شود در طی زمان رویش در دریاچه می‌توان از قفس ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان با وزن مطلوب برداشت نمود . 
علت به کار گیری از سیستم قفس برای رویش ماهی در منابع آبی آنست که در اکثر مخازن آبی و دریاچه‌های کشور قابلیت تخلیه بدون نقص آب و برداشت تمام ماهیان وجود ندارد . ولی با استفاده از قفس می‌توان ماهیان رها شده را بطور کامل برداشت کرد و یک تولید برنامه‌ریزی شده در دریاچه‌های کشور داشت . 
در 
اکنون حاضر بهترین مدل برای رشد در قفس در کشور ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان می‌باشد که دلایل تعیین آن به شرح پایین است: 1 . رویش سریع دارد . 
2 . بازارپسندی خوبی دارااست . 
3 . کودک ماهی آن زیاد و به راحتی قابل دسترس است . 
4 . شرایط تراکم بالا را تحمل می‌کند . 
5 . به راحتی به غذای دستی سازگاری می‌یابد . 
6 . بخوبی در سیستم پرورش در قفس رشد می‌کند . 

تغذیه ماهیان قزل آلا

تغذیه 

ماهیان قزل آلا : تغذیه بیش از 50 درصد ، هزینه های جاری به خود اختصاص می دهد . سازه بر این هرچه یک رویش دهنده بتواند هزینه ساخت خوراک را کاهش دهد ، به همان نسبت از سود بیشتری برخوردار خواهد شد . ماهی قزل آلا در محیط طبیعی یک ماهی شکا‌رچی هست و دارنده رژیم گوشتخواری می باشد . 

غذای ارگانیک این ماهی در محفظه ارگانیک عبارتند از: 1- 

ماهیان ریز 2- حشرات آبزی 3- لارو حشره‌ها آبزی 4- حشره ها پروازی سطح آب 5- کرمها 6- دشوار پوستان عوامل 

خوراک آبزیان

تاثیر گذار روی تغذیه : 

1- نوع ماهی 2- 

جثه و سن ماهی 3- 

نور و روشنایی : ظلمت سبب کاهش احتیاجات می گردد 4- 

سکو حرارت 5- 

ادغام جیره غذایی انواع 

غذاهای مصرفی ماهی قزل آلا: 1- 

غذای تر با اندازه رطوبت 60% به فیس دست ساز 2- 

غذای مرطوب با میزان رطوبت 30% به رخ دست ساز 3- 

غذای کم آب یا این که پلت ساخت کارخانجات آبزیان با مقدار رطوبت کمتر از 10% معایب 

غذاهای خیس و مرطوب (دست ساز) 1- مواد اولیه به عمل رفته در غذا ممکن می‌باشد دارنده کیفیت مناسب نباشد . 

2- غذا تولید گردیده ممکن میباشد از نظر ترکیبات بالانس و متعادل نباشد . 

3- به علت بالا بودن مقدار رطوبت، ماندگاری طعام خیلی اندک میباشد . 

4- ضریب تبدیل غذا بالاست، احتمال آلودگی آب وجود دارد . 

5- ذرات خوراک ممکن هست عالی آسیاب و میکس نشده باشند . 

6- سایز غذای تولیدی ممکن هست متناسب با مقدار دهان ماهیان نباشد . 

7- احتمال آلودگی محفظه زیست وجود دارد . 

8- احتمال مسمومیت غذایی ماهیان بالاست . 

9- ممکن می باشد طعام بهداشتی نباشد . 

مزایای 

خوراک خشک( پلت) تولیدی کارخانجات: 1- طعام کنسانتره بوسیله کارشناس تغذیه فرموله می شود به این ترتیب ترکیبات آن بالانس هست . 

2- خوراک، پایین دمای بالا ایجاد می شود در سود بهداشتی خیس می باشد . 

3- ذرات خوراک عالی آسیاب و میکس می گردند . 

4- چون ضریب تبدیل مناسب دارد آب استخر را کمتر کثیف می کند . 

5- میزان پلتهای غذایی متناسب با وزن ماهیها و میزان دهان ماهیها ساخته می شود . 

6- بسته بندی مطلوب و بهداشتی دارد . 

7- حمل و نقل و انبار نمودن آن سهل وآسان میباشد . 

8- زیرا رطوبت خوراک پایین هست حدود 3-2 ماه طعام را می بضاعت و توان حفظ نمود . 

عامل ها 

موثر در پرورش ماهی قزل آلا: 1- 

عوامل محیطی: دمای آب، اندازه اکسیژن محلول، موقعیت نوری، تراکم ماهیها، میزان CO2 آب، کیفیت آب 2- 

عوامل تغذیه ای: کمیت و کیفیت خوراک 3- 

عامل ها داخلی: مقدار ماهی، بلوغ جنسی، ویژگی ها موروثی ماهی اصول 

تغذیه ماهی قزل آلا: 1- میزان غذای روزمره ماهی خیر ناچیز و نه زیاد باشد . غذادهی زیاد موجب پرت غذایی و آلودگی استخر و پرخوری سوء هاضمه وتلفات ماهیها می گردد و ضریب تبدیل غذایی را ارتقا می دهد و موجب کاهش سوددهی مزرعه پرورش ماهی می شود . 

2- غذادهی قلیل موجب تلفات ناشی از گرسنگی، ضعیف شدن ماهی، کانی بالیسم و کاهش رشد می گردد . 

3- مقدار غذای روزمره بایستی طبق جدول محاسبه شود تا به اندازه کافی باشد . 

4- دفعات غذادهی باید کافی باشد، غذا دادن به دفعات اکثر گرسنگی را کاهش داده و موجب هم وزن شدن گله ماهیها خواهد شد . تغذیه به دفعات کم باعث به تلف و پرت شدن غذا شده و ضریب تبدیل را ارتقا می دهد و موجب کثیف شدن آب استخر می شود . 

5- مقدار غذا می بایست بر مبنا خلق ماهیها و اشتهای ماهیها در هنگام غذادهی باشد . 

6- عواملی که موجب کاهش تغذیه ماهی می شوند عبارتند از: کاهش اکسیژن محلول آب، بالا بودن دمای آب بالاتر از 22 درجه سانتیگراد و کمتر از 4 جایگاه سانتیگراد، گل آلودگی آب، آلودگی آب به مواد آلاینده، بالا رفتن آمونیاک آب، بیمار شدن ماهیها و . . . . 

7- غذای ماهی می بایست تندرست و عاری از هرگونه آلودگی، فساد و ماندگی باشد و مورخ مصرف آن نگذشته باشد . 

8- غذا را بایستی گذشته از مصرف الک نمود تا نرمه های غذایی به استخر طولانی تر نشود چون موجب آلودگی آب استخر می شود . 

9- غذادهی باید با حوصله و به مقدار اندک به استخر و بر روی گله ماهیان پاشیده شود تا کل غذای ریخته گردیده در استخر را ماهیان مصرف نمایند و دستکم پرت غذایی را داشته باشیم . 

10- در بازه زمانی غذادهی بایستی دور تا بدور استخر تکان نموده و غذا را به صورت یکنواخت در تمامی نقاط استخر که گله ماهیها مشاهده می شوند پاشیده شود . غذادهی از یک نقطه استخر استارت و به همان نقطه ختم شود . 

وضعیت صید و ذخایر ماهی آزاد

وضعیت 
صید و ذخایر ماهی آزاد 
مقدار صید ماهی آزاد در طی سال های ۱۹۳۶ تا۱۹۳۹ بین ۴۱۰ تا ۶۲۰تن هر ساله می رسید امروزه اندازه صید ثبت گردیده به تعدادی عدد( دو جین ) نمی برسد . ابزار و ادوات و مناطق صید : بخش اعظم صید در بازه مهاجرت مولدین( فصل تخم ریزی ) در رودخانه ها و با تور های انتظاری دامگستر انجام می گیرد . 
خط مش 
ها و خط مش حل های حفاظت از ذخایر ماهی آزاد 
ارتقاء اندازه رهاسازی از ایجاد مرکز ها هچری ( تکثیر تصنعی )که از شیوه های اصلی برای حفاظت دسته های است که فاقد شرایط ساخت مثل ارگانیک می باشند . 

در دست گرفتن ورود آلودگی به دریا و همینطور کنترل صید بی راه و روش و غیر مجاز 

چرخه 
ی عملیات پرورشی(cycle of farming operation) 
خط مش جدیدی در ایجاد اسمولت ابتکار گردیده که مشتمل بر سازگاری اسمولتها به آب شعف درخارج از فصل ارگانیک می باشد . این عمل به وسلیه فرایندی موسوم به jet-laggingویا تغیراتی درطول مقطع روشنائی روز ماههیان انجام می یابد به طوری که این نوباوه ماهیان سازگاری به آب شعف را قبل و یا این که گاه کمی بعد از مقطع طبیعی خویش به دست می آورند”نوامبر درنیمکره جنوبی”چنین اسمولتهایی به اسم so یا اسمولتهای s1/2 خوانده میگردند . 

راه و روش 
های پرورش آزاد ماهیان در آب شیرین(freshwater farming system) 
امروزه تمایل زیادی جهت ساخت متراکم خیس ماهی با به کار گیری از کانالهای دراز به وجود امده است .این کانالها درآمریکا طراحی شده و معمولاًشامل ردیف هایی از کانالهای باریک موازی یکدیگر میباشد .آب اغلب از روی تخته شاندورها از یک شبکه به کانال بعدی پائین میریزد و هوادهی میگردد . معمولآ کانالهای دراز با استعمال موادی مثل بتن ساخته می شوند که نسبت به فرسایش مقاوم میباشد ودر مقایسه با استخرهای خاکی جریان آب بیشتری را می توان در آن برقرار نمود به همان نسبت ردوبدل بخش اعظم آب و تراکم زیادتر ماهی امکانپذیر میگردد . 

سیستم 
های رویش در آب دریا(Marine Farming Systems) 
در مقایسه با آب شیرین محیط دریایی برای رویش آزاد ماهیان دارای مزیت هایی می‌باشد . به تیتر مثال آبهای دریایی از لحاظ آلودگی مبتلا مشکلات مضاعف کمتری نسبت به آبهای شیرین می باشند و از لحاظ مقدار آب مسئله نیاز هیچ دسته محدودیتی ندارند . همچنین سهولت دسترسی به آب دریا مزیت بخش اعظم پرورش در این آبها به اکانت می آید .همینطور متغیرهای فیزیکی و شیمیایی در آب دریا تغیرات زیاد پاره ای را تحمل نموده وبه واسطه گنجایش بافری خویش که ناشی ازوجود املاح نمک محلول است تقریباً حالت ثبت شده ای را دارا می باشد . 

سیستم 
های پرورش در آب دریا(Marine Farming Systems) 
با این هم اکنون آب دریا واجد اکسیژن محلول کمتری درمقایسه با آب شیرین اشباع از اکسیژن میباشد البته این ضعف بافراوانی و امکان دسترسی آب شعف که تغیرات دما دران ناچیز هست و همینطور مزیتهای دیگر جبران می گردد . معمولترین سیستم رویش ماهی استعمال از قفسهای توری شناور می‌باشد که به بستر دریا مهار شده است . 

معایب 
مزارع دریائی نوین که در سطحی گسترده استقرار یافته اند مجبور به استفاده فزاینده از کرجیهای والا و بقیه تجهیزات مثل محلهائی برای عبورومرور پرسنل ً، سیستمهای خوراک خوری مداد ونیز مخازن حفظ غذا ومحل سکونت کارمندان می باشند .چنین مزارعی به وسیله قایقهای ویژه خدمت دهی میشوند . خطر اکثر برای این قفسها آسیبهای ناشی از طوفان میباشد که ممکن هست باعث پاره شدن توری وفرار ماهیان داخل به دریاگردد . 

استخرها و حوضچه‌های پرورش ماهی

استخرها 
و حوضچه‌های پرورش ماهی چه شرایطی می بایست داشته باشند؟ در اصل آبی رنگ که برای پرورش ماهی و آبزیان به کار گیری می شود باید آب جاری باشد . آب‌های راکد برای رویش ماهی مناسب تلقی نمی شوند . جریان داشتن آب می‌تواند آن را با کسیژن ترکیب نماید و آب سالم‌تر و مطبوع تری را می تواند برای تغذیه ماهیان فراهم کند . نکته دیگر این میباشد که باید دقت داشته باشیم که آلوده‌کننده‌های آب مثل مواد شوینده، هرز‌کش‌ها و علف‌کش‌ها وارد استخرهای اختصاصی رشد ماهی نشوند یا این که از مواد شیمیایی برای تصفیه آب آنان استفاده نکنیم . اداره دامپزشکی بایستی محاسبه ویژه‌ای بر سالم آبزیان و حالت مراقبت آنها داشته باشد تا آبزیان زیر استانداردهای حتمی رویش پیدا نمایند . 
چه 
بیماری‌هایی از خوردن ماهی ناسالم به انسان منتقل می‌شود؟ گروهی از آلودگی‌های میکروبی و قارچی از شیوه مصرف ماهی آلوده به بدن آدم سرایت مینمایند . این آلودگی‌ها معمولا با سالم‌سازی‌ آب و سالم‌سازی‌ محیط پرورش ماهی از میان می‌روند؛ یعنی درصورتی که این دو عامل رعایت شوند مشکلی پس از مصرف ماهی برای انسان تولید نخواهد شد . ازجمله مسمومیت‌های با اهمیت که در رابطه با مواد غذایی داریم مسمومیت از روش مصرف آبزیان و ماهی است، به‌همین استدلال می باشد که سفارش می‌شود تاحد قابلیت و امکان ماهی‌ها تماما جدید و سالم مصرف شوند . همچنین توصیه می گردد که برای دوران طولانی ماهی را در فریزر به‌صورت فریزشده مراقبت نکنیم که به‌دلیل آنکه ماهی در وضعیت یخ‌زدگی دوچندان زود مواد مثبت و موءثر خویش را از دست می دهد . حفظ ماهی ناپخته در کنار ماهی پخته هم زیاد خطرناک می‌باشد چراکه آلودگی‌ها از ماهی نپخته به پخته و از ماهی پخته به ناپخته سرایت می نماید . بدین ترتیب ماهی پخته را باید در یک ظرف و ماهی خام را در ظرفی دیگر به‌صورت مجزا مراقبت کرد . البته می بایست به این نکته توجه ویژه داشت که هردوی این ظرف‌ها در بسته باشند و در دمای ذیل حفظ شوند . ماهی نپخته یا این که پخته را نمی‌توان و نباید به‌مدت طولانی در سردخانه نگهداری کرد . دوران مناسب برای محافظت ماهی در یخچال 24و حداکثر 48ساعت میباشد . توصیه می‌گردد که ماهی بیش از یک‌ماه فریز ‌نشود چرا که خواصش را از دست می دهد . 

استرپتوکوک هم از باکتری‌هایی می‌باشد که از ماهی به انسان منتقل می‌گردد درباره این باکتری توضیح دهید . 
بیماری‌هایی که از دام به آدم منتقل میگردد دوچندان هستند اما آلودگی‌های استرپتوکوکی فراوان خطرناک و کشنده‌اند . استرپتوکوک دارای سوابق قدیمی در ایران است و 2 باکتری استرپتوکوکوانیاسیس و لاکروکوکوس‌ها سبب ساز تولید آن می شوند . این بیماری عمده به‌دلیل رئیس اشتباه بهداشتی مزارع پرورشی و همینطور استخرهای پرورشی پیدایش پیدا می‌کند و احتمال بروز آن در آب‌های آلوده به فاضلاب انسانی و دامی و یا این که اماکنی که در آن بهداشت رعایت نشده، فراوان مضاعف می باشد . باکتری استرپتوکوک خیلی پر سرعت رشد می‌نماید و به این ترتیب وقتی که منتقل شد ظرف 2 تا 3 روز میتواند آدم را از پا درآورد . این باکتری یا در درجه حرارت خیلی بالا و یا در مرتبه حرارت خیلی تحت از در بین میرود . بنابراین پیشنهاد می گردد ماهی را درصورت وجود باکتری استرپتوکوک در جایگاه 20- فریز فرمایید . در شرای در مقطع طبخ هم از گرمای با سکو بالا به کارگیری کنیم این باکتری و سایر میکروب‌ها از در بین میروند . توصیه ما در این هست که بهداشت در محفظه پرورش‌دهنده دام‌ها و آبزیان به‌طور بدون نقص رعایت شود . نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد این است که چک همیشگی از سوی دامپزشکان بر پرورش ماهی قادر است از پیدایش بیماری ناشی از باکتری استرپتوکوک و سایر باکتری‌ها و میکروب‌ها دوری نماید .