ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

استخرها و حوضچه‌های پرورش ماهی

استخرها 
و حوضچه‌های پرورش ماهی چه شرایطی می بایست داشته باشند؟ در اصل آبی رنگ که برای پرورش ماهی و آبزیان به کار گیری می شود باید آب جاری باشد . آب‌های راکد برای رویش ماهی مناسب تلقی نمی شوند . جریان داشتن آب می‌تواند آن را با کسیژن ترکیب نماید و آب سالم‌تر و مطبوع تری را می تواند برای تغذیه ماهیان فراهم کند . نکته دیگر این میباشد که باید دقت داشته باشیم که آلوده‌کننده‌های آب مثل مواد شوینده، هرز‌کش‌ها و علف‌کش‌ها وارد استخرهای اختصاصی رشد ماهی نشوند یا این که از مواد شیمیایی برای تصفیه آب آنان استفاده نکنیم . اداره دامپزشکی بایستی محاسبه ویژه‌ای بر سالم آبزیان و حالت مراقبت آنها داشته باشد تا آبزیان زیر استانداردهای حتمی رویش پیدا نمایند . 
چه 
بیماری‌هایی از خوردن ماهی ناسالم به انسان منتقل می‌شود؟ گروهی از آلودگی‌های میکروبی و قارچی از شیوه مصرف ماهی آلوده به بدن آدم سرایت مینمایند . این آلودگی‌ها معمولا با سالم‌سازی‌ آب و سالم‌سازی‌ محیط پرورش ماهی از میان می‌روند؛ یعنی درصورتی که این دو عامل رعایت شوند مشکلی پس از مصرف ماهی برای انسان تولید نخواهد شد . ازجمله مسمومیت‌های با اهمیت که در رابطه با مواد غذایی داریم مسمومیت از روش مصرف آبزیان و ماهی است، به‌همین استدلال می باشد که سفارش می‌شود تاحد قابلیت و امکان ماهی‌ها تماما جدید و سالم مصرف شوند . همچنین توصیه می گردد که برای دوران طولانی ماهی را در فریزر به‌صورت فریزشده مراقبت نکنیم که به‌دلیل آنکه ماهی در وضعیت یخ‌زدگی دوچندان زود مواد مثبت و موءثر خویش را از دست می دهد . حفظ ماهی ناپخته در کنار ماهی پخته هم زیاد خطرناک می‌باشد چراکه آلودگی‌ها از ماهی نپخته به پخته و از ماهی پخته به ناپخته سرایت می نماید . بدین ترتیب ماهی پخته را باید در یک ظرف و ماهی خام را در ظرفی دیگر به‌صورت مجزا مراقبت کرد . البته می بایست به این نکته توجه ویژه داشت که هردوی این ظرف‌ها در بسته باشند و در دمای ذیل حفظ شوند . ماهی نپخته یا این که پخته را نمی‌توان و نباید به‌مدت طولانی در سردخانه نگهداری کرد . دوران مناسب برای محافظت ماهی در یخچال 24و حداکثر 48ساعت میباشد . توصیه می‌گردد که ماهی بیش از یک‌ماه فریز ‌نشود چرا که خواصش را از دست می دهد . 

استرپتوکوک هم از باکتری‌هایی می‌باشد که از ماهی به انسان منتقل می‌گردد درباره این باکتری توضیح دهید . 
بیماری‌هایی که از دام به آدم منتقل میگردد دوچندان هستند اما آلودگی‌های استرپتوکوکی فراوان خطرناک و کشنده‌اند . استرپتوکوک دارای سوابق قدیمی در ایران است و 2 باکتری استرپتوکوکوانیاسیس و لاکروکوکوس‌ها سبب ساز تولید آن می شوند . این بیماری عمده به‌دلیل رئیس اشتباه بهداشتی مزارع پرورشی و همینطور استخرهای پرورشی پیدایش پیدا می‌کند و احتمال بروز آن در آب‌های آلوده به فاضلاب انسانی و دامی و یا این که اماکنی که در آن بهداشت رعایت نشده، فراوان مضاعف می باشد . باکتری استرپتوکوک خیلی پر سرعت رشد می‌نماید و به این ترتیب وقتی که منتقل شد ظرف 2 تا 3 روز میتواند آدم را از پا درآورد . این باکتری یا در درجه حرارت خیلی بالا و یا در مرتبه حرارت خیلی تحت از در بین میرود . بنابراین پیشنهاد می گردد ماهی را درصورت وجود باکتری استرپتوکوک در جایگاه 20- فریز فرمایید . در شرای در مقطع طبخ هم از گرمای با سکو بالا به کارگیری کنیم این باکتری و سایر میکروب‌ها از در بین میروند . توصیه ما در این هست که بهداشت در محفظه پرورش‌دهنده دام‌ها و آبزیان به‌طور بدون نقص رعایت شود . نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد این است که چک همیشگی از سوی دامپزشکان بر پرورش ماهی قادر است از پیدایش بیماری ناشی از باکتری استرپتوکوک و سایر باکتری‌ها و میکروب‌ها دوری نماید . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.