ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

پرورش ماهی در گیلان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط همگانی سازمان کل شیلات گلستان، حمیدرضا مقصودلو اظهار کرد: به نسبت دادن مصوبه ۱۲۰۵/ تا زمانی که ۵۶۴۳۸ هیئت وزیران، مقرر شد به ازای تخریب ۱۰۰ درصدی مزارع پرورشی استان، با رعایت دستورالعمل اجرایی و به ازای هر هکتار، تا سقف مبلغ پنج میلیون تومان یاری بلاعوض پرداخت شود . 

او افزود: این پرداخت با حیث پوشش بیمه‌ای و برابر قانون ها و ضوابط به واجدین پرداخت خواهد شد . 

مقصودلو ادامه داد: همچنین وام ها بانکی با سود و کارمزد چهار درصد به منظور جبران چکیده از ضرر و زیان ناشی از سیل اخیر با رعایت دستورالعمل اجرایی و تا سقف مبلغ پنج میلیون تومان به ازای هر هکتار قابل پرداخت است . 

وی تصریح کرد: بدهی، معوقات و نظارت برگشتی احتمالی زخم دیدگان متقاضی وام، مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد شد . 

مقصودلو در پایان یاد نشان کرد: ۹ شهرستان گنبد کاووس، آق قلا، کردکوی، گالیکش، علی آبادکتول، آزادشهر، رامیان، گمیشان و بندرترکمن پایین تأثیر سیل و تخریب ناشی از آن قرار گرفته‌اند . 

وی گفت: در سیل اخیر استان ۱۶۴ مزرعه پرورشی تخریب گردیده که از این مقدار ۱۰۲ زمینه به رخ ۱۰۰ درصد تخریب گردیده است . 

واجب به ذکر هست ضرر و زیان سیل به مزارع رشد استان تاکنون به ۴۴۲ میلیارد ریال رسیده هست که از این رقم ۳۶۵ میلیارد ریال در زمینه امکانات زیربنایی و تأسیسات و ۷۷ میلیارد ریال در مورد تولیدات و تولیدات شیلاتی برآورد شده میباشد . 

به گزارش خبرنگار مهر، صمد درویشی ظهر چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل شیلات که در این سازمان کل بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: یک عدد از اولویت های این سال سازمان کل شیلات گیلان که در راستای تحقق شعار سال هم می باشد ایجاد ۱۵۰ میلیون قطعه طفل ماهیان استخوانی می‌باشد . 

وی با اشاره به این که شش محور عملیاتی برای فعالیت‌های شیلات گیلان در سال جاری توصیف شده است، افزود: بهره گیری از توانایی حداکثری بخش محرمانه در حوزه‌های صید و آبزی پروری و بسط آن در بعد ها خرد در در میان خانوارهای روستایی و همینطور پرورش ماهی در قفس از جمله این اهداف می‌باشد . 

درویشی دوام مراحل بازسازی گونه‌های متعدد ماهیان خزر را از برنامه‌های مهم شیلات گیلان تیتر و بیان کرد: گونه‌های ماهیان خزر به عنوان سرمایه‌های ملی شیلات می‌باشند . 

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به این‌که مقدار برداشت ماهی سپید در اولِ ده سال ۶۰ کمتر از ۵۰۰ تن در گیلان و مازندران بوده است، گفت: با صید هزار و ۸۰۰ بدن ماهیان استخوانی در سال قبلی صید گیلان ۵۵ درصد افزایش داشت . 

درویشی به لزوم تولید تنوع گونه‌ای در آبزی پروری اشاره و تصریح کرد: در حالا حاضر ۲۴ دسته ماهیان ماکول خزر (کولی) داریم که کلیه این گونه‌ها امکان لازم را برای معرفی به آبزی پروری دارا هستند . 

وی با اشاره به توسعه بازار فروش و تلاش برای افزایش اندازه صادرات تولید ها شیلاتی در جهت ارزآوری بخش اعظم و رونق تولید، افزود: می بایست از صادرات خاویار به تیتر زمان اساسی ارز آوری برای استان و مرز و بوم به کار گیری کرد و در این راستا فایده گیری از ظرفیت‌های سرمایه گذاری بخش محرمانه با برون سپاری فعالیت‌های شیلاتی در فرمان فعالیت میباشد . 

بیماری نکروز آبششی

بیماری نکروز آبششی : به طور بی آلایش و خلاصه ، بیماری نکروز آبششی در ماهیان ذیل تاثیر ارتقاء p .H و آمونیاک در آب هست که سبب مرگ ماهیان به ویژه در موقعیت متراکم می گردد . علامتها این بیماری با تورم آبشش استارت و در ادامه با دفع مواد لزج از آبشش ، اندک خونی و نکروز شدن تمامی آبشش و مرگ ماهی خاتمه می یابد . پرخونی شدید موضعی یار با تشکیل نقاط سیاه متمایل به بنفش بر روی آبشش در فرایند آغازین این بیماری مشهود بوده که بعد از آن با تورم و دفع مواد لزج یار می شود . از دیگر آرم های آن می بضاعت به ظواهر شدن ناگهانی دانه های سیاه با لکه های مرمری در همگی تن ، خونریزی از باله ها ، ارتقاء تواتر تنفس ، تغییر و تحول در طرز شنا و قرار به چنگ آوردن به پهلو و نهایتا مرگ در حالت پیشرفته بیماری نکروز آبششی ، اشاره نمود . 

مدیریت 

، پیشگیری و درمان میزان مواد نیتروژن دار آب بایستی مرتبا پایش شوند . امروزه کیتهای زیادی برای این عمل در دسترس می باشد که شاید بهترین آن ها محصولات ساخته گردیده در کمپانی تترا باشد . در کنار این عمل ، در اختیار گرفتن دما و پی اچ آب هم از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد . 

رئیس در غذا دهی شاید با اهمیت ترین بخش پیشگیری از افزایش مواد زائد نیتروژن دار آب باشد . بیرون کردن به موقع غذاهای خورده نشده و موجودات زنده مرده مخزن ، چه ماهی و چه گیاه و یا حلزونها ، از دیگر اقداماتی هست که می بضاعت و توان در بخش مدیر مواد نیتروزن دار مطرح نمود . 

نکته دیگر نا مرتب نکردن آکوآریوم است . 

به خاطره داشته باشید که آبزی دان گلشن وحش نمی باشد ! بده بستان متناوب آب بر کاهش همه گونه های مواد ازت دار تاثیر داراست و در مواقع بروز مسمومیتها ، واضح میباشد که این ردوبدل در برهه زمانی های زمانی کوتاه خیس و مقادیر حجمی بیشتر بایستی اعمال شود . 

در مسئله چاره ای برای ارتقاء مقدار نیتریت در آبزی دانهای آب شیرین ، گاهی توصیه می شود که از نمک به کار گیری شود ، به یاد داشته باشید که از نمک آکوآریوم یا این که دریا بایستی استفاده نمود و نه نمک خوراکی ، در موضوع آکوآریومها معمولا مقدار ۳۰ گرم ( دو قاشق خوراک خوری ) در ۱۰ لیتر آب و در مورد آبگینه ها ، ۳ کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر سفارش می شود . 

این راهکار معمولا چندان کارساز نیست زیرا اکثر گیاهان آبزی دانی و اکثری از ماهی ها به ویژه کوریدوراسها نسبت به نمک فراوان حیاتی هستند . 

برای درمان بیماری خون قهوه ای ، نه صرفا قطع طعام دهی فراوان با فایده هست بلکه استفاده از نمک هم یکی دیگر از راهکارهاست . زیرا بخش کلرید نمک با نیتریت برای جذب از روش آبشش ماهی رقابت می نماید . 

خوراک آبزیان

در بیماری نکروز آبششی ، در صورتی‌که ماهیان آسیب دیده در روند اولیه در آب جدید و پی اچ ۷ حفظ شوند بهبود می یابند . 

به کار گیری از فیلترهای زیستی ( و موادی نظیر سرامیک ، زئولیت و . . . ) امروزه اجتناب ناپذیر هست . تنها بایستی به خاطره داشت که در بهترین وضعیت ( از نظر دما و اکسیژن و فضا ) دست کم ۱۴ روز ارتفاع می کشد تا باکتریهای اثرگذار گفته گردیده فعال شده و به تراکم واجب برسند و این بازه با نزول دما به ۱۰ رتبه سانتی گراد به ۴ تا ۸ هفته ارتقا خواهد یافت . 

دستورالعملهای عمومی در رویش ماهیان آبهای شیرین

دستورالعملهای 
عمومی در رویش ماهیان آبهای شیرین در این خصوص رویش دهندگان ماهی می­توانند از محیطهای آبی‌رنگ و تسهیلاتی به کار گیری نمایند که برای رشد کپور و دیگر گونه­ های ماهی آبهای شیرین مناسب­ترند ، تا برای ماهیان قزل ­آلا، و فوت و فن این فعالیت در حالا حاضر کاملا همگانی و رایج است . ساخت استخرهای ماهی در اصل رویه­ای از آب­زدایی و کنترل منظم بخشها باتلاقی با استفاده از سدهای بی آلایش که به تدریج استخرهایی مناسب ساخت ماهی در کنار آن ایجادشد، ریشه گرفته هست . از حیث فنی همگی گونه­های ماهی آب شیرین را میتوان پرورش اعطا کرد و این بسته به تعیین بازار می‌باشد . 
در تحت برخی از مسایلی که در رویه­های پرورش و انتشار ماهیان آب شیرین بایستی بدانها دقت داشت مد لحاظ قرار می­گیرد: ضد 
عفونی استخر استخرها که در اندازه­ های متفاوتی می‌باشند ( از 100 متر مربع برای تخم ­ریزی گرفته تا بیش از 10 هکتار برای رشد ماهیان استخرهای مثال یا این که در زمین حفر می شوند و یا این که به وسیله پشته­های خاکی ساخته می‌شوند که در هر حال می بایست قابل زهکشی باشند و این فعالیت معمولاً توسط سیستم ( مانک ) رخ می­گیرد . 
بهترین و ارزانترین رویه ضد عفونی استخرها خنگ گذاشتن و به آیش در آوردن آن است تخم­ریزی 
بطور معمول ماهیان آب شیرین در دمای حدود 22 مرتبه سانتیگراد تخم ریزی مینماید و استخرهای تخم­ ریزی در ابتدا ماه مه ، وقتی که حرارت آب به سرعت فراوان می‌شود ، فراهم می­گردند . در استخرها بذر علف افشانده می‌گردد یا این که گیاهان دیگر قابلیت رشد می­یابند ، بطوری که رستنی­های مطلوب جان دار باشد ، تا تخمها به آن ها بچسبند . استخرها در عمده تایم ها سال ، خـالی می‌باشند امـا صحیح قـبل از تخم­ریزی از آب پر می­شوند و زمان گرم شدن می­یابند . آن ها فقط هنگامی مورد به کارگیری قرار می­گیرند که درجه حرارت آبشان بالای 18 سکو سانتیگراد باقی بماند . ماهی­های تولید مثل کننده آب شیرین در دسته­هایی مشتمل بر 2 نر و یک ماده تعیین میگردند . نرها به سادگی شناسایی می گردند . به این ترتیب که هنگامی که حفره شکمی آن ها به آرامی فشار داده شود، اسپرم از منفذ آن خارج می‌شود . ماده­­ها در این مقطع به واسطه حفره شکمی متورم و منفذهای پر رنگ قابل تشخیص­اند ماهی کپور معمولاً در 4 سالگی بالغ می‌شود ، گر چه نرهای آن می توانند زودتر بالغ شوند . دسته­های ماهیان بلافاصله آن‌گاه از آب­گیری استخر ، وارد آن می شوند و تخم­ریزی آنگاه از حدود 36 ساعت فیس می گیرد . ماده­ها روی گیاهان راس استخر تخم می­ریزند و هر ماهی حدود 000ر100 تخم به ازاء هر کیلوگرم از وزن تن ایجاد می­کند . ماهی­های تولید مثل کننده را پس از تخم­ریزی فورا از استخر بیرون می­آورند تا تخمها را نخورند . 
پروسه 
لاروی : معمولاً تخم ماهیان آب شیرین از گزاره کپور پس از عبور کرد 100 "درجه روز" (یعنی 4 روز در دمای 25 جایگاه سانتیگراد) سرباز می­کند . لاروها به ارتفاع 5 میلیمتر میباشند و تنها یک کیسه غذایی کوچک با خویش همپا دارا‌هستند . هنگام آماده سازی استخر تخم­ریزی یا نزدیک به این مقطع ، استخرهای نوزاد پروری بزرگتر از استخرهای تخم­ریزی هستند و می بایست حدود 2/1 متر عمق داشته باشند . این استخرها اختصاصاً برای ایجاد لارو بکار می­روند و می بایست فقط حاوی مواد غذایی در چنان میزان و کیفیتی باشند کـه مـناسب تـغذیه لاروهـا بـاشند . بـرای پرورش پلانکتون­های حیوانی غذایی در استخرها کود آلی یا این که شیمیایی می­پاشند . گزینش میان کودهای آلی و غیر آلی چهره می­گیرد و کودهای آلی طبیعی موضوع استفاده معمولاً از کودهای حیوانی مثل کود گاو یا اسب می‌باشند . این مواد را میتوان به مقدار 1 کیلوگرم در متر مربع بصورت جامد یا این که مایع ، ترجیحاً در موقعیت تجزیه کامل که سطح آمونیم به دست‌کم می­رسد بکار گرفت . ( تراز آمونیم بسته به طبیعت خاک استخر و سطح موجود مواد تغذیه­ای در استخر کاملاً متغیر است) . هنگام کودپاشی دقت زیادی بایستی مبذول داشت تا کود بیش از حد افزوده نشود و شرایط بی­اکسیژنی صورت ندهد . به جای کوددهی گسترده و یک جا، چه خوب تر که این عمل طی یک‌سری نوبت هر چند هفته یک توشه در طول تابستان چهره گیرد . 
کودهای غیر آلی را میتوان به جای کود آلی بکار پیروزی . کودهای آلی مواد تغذیه­ای جلبکی را در سطح قابل پیش­بینی­تری فراهم می­نمایند . در استخرهای معمولی که دارنده اندازه قابل قبولی خاک در کف می‌باشند ، احتمال داراست که فسفر ، مواد مغذی را محدود کند که برای جلوگیری از این احوال ، از سوپر فسفات­ها استعمال می­گردد . صورت رایج­تر کودپاشی ، استفاده از ترکیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت 10÷10 ÷ 10 به مقدار 10 کیلوگرم در هکتار ، پاره ای دیرتر در سال میتوان بکار گرفت . پس از آنکه کود آلی یا این که شیمیایی افزوده شد و پلانکتون کافی در استخر بوجود آمد لاروهای تازه راز از تخم درآورده به آن وارد می­شوند . پرورش در این بازه زمانی سرعت بالا است و لاروها را باید به منظور جلوگیری از کاهش اندازه رشد که در اثر ازدحام بی­رویه تولید می­شود ، دور از هم و قلیل جمعیت کرد . بطور معمول لاروها را برای سایر فصل در استخر نگاه میدارند . همچنین ممکن میباشد در فیس کند بودن مقدار رشد ( که از طرز نمونه برداری با تور کنترل میشود) ، از تغذیه کمکی به کار گیری گردد . در صورتیکه مرتبه حرارت مطلوب باشد، ممکن می باشد ماهیان همگی غذاهایی را که بطور ارگانیک تولید شده مصرف کنند . غذاهای گندله­ای شکل که به وسیله کارخانجات تجارتی ساخت میگردند معمول ترین غذای ماهیان آب شیرین از جمله کپور می باشند . این مواد از حیث غذایی متناسب با نیازهای ماهی ساخته شده­اند و میتوان آن را با دست به آنان داد، یا به امداد ابزار اتومات یا این که تغذیه کننده­ها مسئله استعمال قرار بخشید . در صورتیکه هوا به مقدار کافی گرم باشد میتوان بطور واقع­بینانه توقع داشت که تا نقطه نهایی فصل تابستان وزن ماهیان 50 تا 100 گرم باشد . در اینجا بایستی بر اهمیت بالا بودن دمای محفظه تأکید کرد، زیرا پایین بودن درجه حرارت سبب می شود که آهنگ رشد نماید یا این که نابود گردد . دست‌کم دما برای رویش مطلوب ، 18 رتبه سانتیگراد است، در حالی که دمای 25-23 درجه سانتیگراد ایده­آلی را برای تبدیلات غذایی و رشد به‌وجود می­آورد . اهمیت جایگاه حرارت به قدری می باشد که به کارگیری از صفحه ها خورشیدی ، تونلهای پلی تینی گلکاری گردیده یا این که ساخت پوشش بر روی استخر ، به منظور ارتقاء رتبه حرارت برای بالا بردن نوا پرورش ، باز هم اقتصادی و بصرفه است . 

بیماری VHSدر آبزیان و راههای پیشگیری از آن VHS چه می‌باشد ؟

بیماری 

VHSدر آبزیان و راههای پیشگیری از آن VHS 

چه می‌باشد ؟ سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی یک بیماری وخیم ماهیان آب شیرین و دریایی بوده که می تواند بر تعداد دسته ماهیان ورزشی و تفریحی و تجاری تاثیر گذار باشد . 

چهار دسته مختلف ژنتیکی از بیماری وجود دارااست . ژنوتیپ گونه یک ، دو و سه که معمولا در مجموعه کشورها اروپا و آسیا منجر ساخت بیماری حاد در ماهیان قزل آلای رنگین کمان می شوند . ژنوتیپ دسته چهارم ( جور آمریکای شمالی ) که گونه a آن در ارتفاع سواحل غربی و شرقی آمریکای شمالی در ماهیان وحشی و مدل b آن اخیرا در ابریزهای دریاچه های بلندمرتبه یافت می شود . 

از دسامبر سال 2008 به بعد این بیماری در ماهیان وحشی مرده و یا این که بیمار در دریاچه اری ، اونتاریو ، هورن ، میشیگان و رودخانه اس .تی .لارنس و برخی از دریاچه های داخلی ( میشیگان ، نیویورک ، ویسکونسین و اوهایو ) گزارش گردیده است . 

تا به امروز این بیماری در مزارع پرورش ماهی در نواحی دریاچه های تعالی یافت نگردیده می‌باشد . این بیماری برروی بشر تاثیرگذار نمی باشد . 

علایم 

بیماری : در 

نوع تک گیر و انفرادی : ـ 

خونریزی داخلی ـ خون‌ریزی خارجی ـ آسیت ( آب آوردگی حوزه‌ ابدومن ) ـ 

اگزوفتالمی ( چشمهای برآمده ) ـ شنای نامنظم در 

خوراک آبزیان

دسته جمعیتی : ـ 

مرگ سریع در بعضا از جور ها قابلیت و امکان داراست بیماری فارغ از هیچگونه علایمی حادث گردد . این گونه ماهی ها می توانند منشاء انتشار ویروس به دیگر ماهی ها و بخش ها بوده و منابع آّبی و وسایل را آلوده و کثیف نمایند . 

علایم 

کلینیکی بیماری در ماهیان: خون‌ریزی 

سازمان های داخلی برآمدگی 

چشمها نوع 

های متاثر : خدمت 

بازرسی سالمی گیاهان و جانوران اداره کشاورزی آمریکا ( USDA APHIS ) ، گونه های مستعد به بیماری را شناسایی و لیست نموده که اساس لیست شدن آن ها به قرار تحت است: ـ 

شناسایی بیماری در ماهیان آب شیرین مناطقی از ایالات متحده و کانادا ؛ ـ 

شناسایی جور هایی درگیر به بیماری در حالت ارگانیک ( خیر در موقعیت تجربی ) بسته به شرایط بی حفاظی ؛ ـ 

شناسایی مدل هایی درگیر به بیماری به صورت منقطع با کشت سلولی و تایید تشخیص مولکولی ؛ لیست 

جور های مستعد به بیماری ( سپتامبر 2008 ) Black 

crappie Pomoxis 

nigromaculatus Bluegill 

Lepomis 

macrochirus Bluntnose 

minnow Pimephales 

notatus Brown 

bullhead Ictalurus 

nebulosus Brown 

trout Salmo 

trutta Burbot 

Lota 

lota Channel 

catfish Ictalurus 

punctatus Chinook 

salmon Oncorhynchus 

tshawytscha Emerald 

shiner Notropis 

atherinoides Freshwater 

drum Aplodinotus 

grunniens Gizzard 

shad Dorosoma 

cepedianum Lake 

whitefish Coregonus 

clupeaformis Largemouth 

bass Micropterus 

salmoides Muskellunge 

Esox 

masquinongy Northern 

pike Esox 

lucius Pumpkinseed 

Lepomis 

gibbosus Rainbow 

trout Onchorhynchus 

mykiss Rock 

bass Ambloplites 

rupestris Round 

goby Neogobius 

melanostomus Shorthead 

redhorse Moxostoma 

macrolepidotum Silver 

redhorse Moxostoma 

anisurum Smallmouth 

bass Micropterus 

dolomieu Spottail 

shiner Notropis 

hudsonius Trout-Perch 

Percopsis 

omiscomaycus Walleye 

Sander 

vitreus White 

bass Morone 

chrysops White 

perch Morone 

americana Yellow 

perch Perca 

flavescens خودداری 

از نشر بیماری :

میگو در سبد خانوار

در سال‌های اخیر تا حد متعددی میگو در رژیم غذایی خانواده‌ها جای خویش را باز کرده می باشد و با دقت به قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در سرزمین وجود دارد، پرورش میگو از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر بوده و به‌عنوان یک زمان سرمایه‌گذاری قابل طرح می باشد . 


در ادامه گزارش با جزئیات پرورش میگو آشنا خواهید شد . 

خوراک آبزیان

خط مش اندازی مزرعه رویش میگو در شرای قصد دارید یک مزرعه رویش میگو فعال‌سازی کنید، باید دقت داشته باشیدکه اول مسئله شما زمین مطلوب برای پرورش میگو میباشد . پرورش میگو در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۲ مقدمه شد و بخش اعظم در مناطق ساحلی جنوب میهن انجام می‌شود، اما به تازگی در منطقه گمیشان استان گلستان هم اقداماتی در خصوص پرورش میگو فیس گرفته است . با دقت به این که در کشور ایران رشد میگو در بخشها خاصی صورت می‌گیرد که عموما دور از شهر بوده و واجد یک خصوصی امکانات زیربنایی از قبیل جاده دسترسی، کانال‌های آبرسانی برای ورودی آب به مزارع و زه‌کش‌ها جهت خروجی آب از مزارع و برق‌رسانی است، معمولا اداره شیلات مرز و بوم این اقدامات را انجام می‌دهد و در هم اکنون حاضر سایت‌های رویش میگو به‌صورت آماده و با تجهیزات زیربنایی که شیلات در اختیار درخواست کنندگان قرار می دهد در مرز و بوم وجود دارااست . ۸۰ تا ۹۰ درصد سایت‌های مو جود این امکانات را دارااست . در درحال حاضر حاضر حدود ۱۸۰هزار هکتار زمین در کشور مستعد پرورش میگو میباشد که از این مقدار حدود۱۵۰هزارهکتار آن معلوم و جانمایی شده و به‌صورت سایت‌های معین در آمده میباشد . از این در بین حدود ۲۵هزار هکتار مطالعاتش به اتمام رسیده یا در اکنون اتمام می‌باشد .از این کلیه قابلیت‌های بالقوه تنها ۱۲هزار هکتار ساخته گردیده و استخرهایش آماده بهره‌برداری می باشد . برای استارت سرمایه‌گذاری نیز می‌توانید از زمین‌های ۲۰ هکتاری که سازمان شیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد به کارگیری فرمایید و نیز میتوانید زمین را خودتان آماده کنید، اما باید توجه داشته باشید که حداقل‌های اضطراری برای رشد میگو را داشته باشید . نکته دیگر این که کسانی که تقاضای زمین‌های بخش اعظم و بزرگ‌تر را در قالب مزارع ۱۰۰ هکتاری دارا‌هستند بایستی خودشان تجهیزات زیربنایی را مهیا سازند که توجیه اقتصادی نیز دارد، اما در بخش اعظم موردها زمین‌ها از نحوه شیلات واگذار میشود و با معرفی به سازمان کارها اراضی، زمین ذیل اجاره شما در میاید و پس از بهره برداری در قبال دریافت مبلغی پول گواهی قطعی به‌نام شما صادر می گردد . برای احداث یک مزرعه ۲۰هکتاری شما دست‌کم به ۷۰۰میلیون سرمایه ثابت نیاز دارید . البته مزارعی هم هستند که میتوانید با ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون خریداری فرمائید که در این رخ ۲۵۰میلیون تومان وام بانکی نیز به شما تعلق می‌گیرد، البته چون اخیرا مراحل به دست آوردن وام‌های بانکی طاقت فرسا شده درخواست کننده این مدل مزارع نیز به نسبت مضاعف شده هست . در غیر ‌این رخ احیای زمین، عملیات خاک‌برداری و ساخت استخرها که معمولا در بعد ها ۱۰۰×۱۰۰ متر (یک هکتاری) می‌باشد حدود ۲۸۰میلیون تومان برای شما آب می خورد که از این مبلغ ۱۱۰میلیون برای عملیات خاکی، تولید کانال‌ها و ایستگاه پمپاژ و ۱۷۰میلیون برای استخرسازی اختصاص می‌یابد . برای انجام عملیات سازه‌ای ۲۴۰میلیون می بایست هزینه نمائید که دربرگیرنده عملیات ساخت‌و‌ساز، انبار، ساختمان اداری، دریچه‌های ورودی و خروجی و غیره می‌باشد . به گزارش دریک، حدود ۱۵۰میلیون نیز باید برای هزینه تاسیسات، پمپ‌ها، پست برق، کابل کشی درون مزرعه، دستگاه هواده، دستگاه غذاده و بقیه خودرو آلات و تجهیزات داخلی مزرعه کنار بگذارید . در نهایت پولی نیز به‌عنوان سرمایه در گردش برای انجام هزینه‌های روان باید در حیث بگیرید که می تواند حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان باشد . پروسه ایجاد و سود احتمالی پس از انجام عملیات اجرایی برای آغاز بهره‌برداری باید طفل میگوها را از کارگاه‌های نشر میگو که معمولا در نزدیکی مزارع قرار دارند، خریداری فرمایید . برای یک مزرعه ۲۰ هکتاری ۵/۳میلیون بچه میگو نیاز است که با توجه به ارزش فعلی بازار (هر کودک میگو ۱۴ تومان) مجموعا ۵۰میلیون برایتان هزینه در بر خواهد داشت . در طول زمان ۵۵ تن خوراک زمینه نیاز می باشد که با دقت به ارزش فعلی بازار (هر کیلو ۴هزار تومان) تا ۲۲۰میلیون تومان از سرمایه در گردش شما به تامین طعام اختصاص می‌یابد که میتوانید در ارتفاع عصر خریداری یا به‌صورت یکجا در اولِ دوره این حجم طعام را انبار کنید که در غایت در طی یک عصر چهارماهه پرورش میگو ۱۰درصد این طعام در ماه اول، ۲۵درصد در ماه دوم، ۳۰درصد در ماه سوم و ۳۵درصد درماه چهارم به مصرف خواهد رسید . با دقت به یک ماه زمان آماده‌سازی و یک ماه دوره استراحت و فروش، در نهایت ارتفاع عصر به شش‌ماه مقطع نیاز دارد . در موضوع نیروی عمل نیز به چهار خدمتکار نیاز دارید که سرجمع حدود ۸۰میلیون از سرمایه جاری شما برای تامین حقوق و دستمزد و مزایای آنان اختصاص می‌یابد، حدود ۲۰میلیون هم جهت هزینه‌های آب و برق و سوخت در ارتفاع عصر موضوع نیاز می‌باشد . در غایت از مزرعه ۲۰ هکتاری حدود ۴۰ بدن برداشت خواهید داشت که تقریبا هم اندازه ۲۵۰۰ کیلو در هر هکتار برای پرورش‌دهنده باتجربه است . با دقت به ارزش فرآورده در بازار در موقعیت فعلی میتوانید هر کیلو از آن را تا ۱۵هزار تومان به فروش برسانید . در نهایت در ارتفاع یک عصر کل فروش شما از پرورش میگو ۶۰۰میلیون تومان خواهد بود که با اعتنا به ۴۰۰میلیون تومان هزینه تمام شده در نهایت ۲۰۰میلیون تومان سود ناخالص برای شما در بر خواهد داشت که درصورتی که از این مبلغ هزینه‌های استهلاک و سود وام‌های اثبات و جاری و… را کسر کنید در غایت ۹۵میلیون تومان سود خالص برایتان باقی می ماند . با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که این مبلغ چیزی هم اندازه ۵/۱۲درصد است، براین اساس در یک دوره هفت‌ساله سرمایه شما رجوع و برگشت خواهد داشت .