ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

دستورالعملهای عمومی در رویش ماهیان آبهای شیرین

دستورالعملهای 
عمومی در رویش ماهیان آبهای شیرین در این خصوص رویش دهندگان ماهی می­توانند از محیطهای آبی‌رنگ و تسهیلاتی به کار گیری نمایند که برای رشد کپور و دیگر گونه­ های ماهی آبهای شیرین مناسب­ترند ، تا برای ماهیان قزل ­آلا، و فوت و فن این فعالیت در حالا حاضر کاملا همگانی و رایج است . ساخت استخرهای ماهی در اصل رویه­ای از آب­زدایی و کنترل منظم بخشها باتلاقی با استفاده از سدهای بی آلایش که به تدریج استخرهایی مناسب ساخت ماهی در کنار آن ایجادشد، ریشه گرفته هست . از حیث فنی همگی گونه­های ماهی آب شیرین را میتوان پرورش اعطا کرد و این بسته به تعیین بازار می‌باشد . 
در تحت برخی از مسایلی که در رویه­های پرورش و انتشار ماهیان آب شیرین بایستی بدانها دقت داشت مد لحاظ قرار می­گیرد: ضد 
عفونی استخر استخرها که در اندازه­ های متفاوتی می‌باشند ( از 100 متر مربع برای تخم ­ریزی گرفته تا بیش از 10 هکتار برای رشد ماهیان استخرهای مثال یا این که در زمین حفر می شوند و یا این که به وسیله پشته­های خاکی ساخته می‌شوند که در هر حال می بایست قابل زهکشی باشند و این فعالیت معمولاً توسط سیستم ( مانک ) رخ می­گیرد . 
بهترین و ارزانترین رویه ضد عفونی استخرها خنگ گذاشتن و به آیش در آوردن آن است تخم­ریزی 
بطور معمول ماهیان آب شیرین در دمای حدود 22 مرتبه سانتیگراد تخم ریزی مینماید و استخرهای تخم­ ریزی در ابتدا ماه مه ، وقتی که حرارت آب به سرعت فراوان می‌شود ، فراهم می­گردند . در استخرها بذر علف افشانده می‌گردد یا این که گیاهان دیگر قابلیت رشد می­یابند ، بطوری که رستنی­های مطلوب جان دار باشد ، تا تخمها به آن ها بچسبند . استخرها در عمده تایم ها سال ، خـالی می‌باشند امـا صحیح قـبل از تخم­ریزی از آب پر می­شوند و زمان گرم شدن می­یابند . آن ها فقط هنگامی مورد به کارگیری قرار می­گیرند که درجه حرارت آبشان بالای 18 سکو سانتیگراد باقی بماند . ماهی­های تولید مثل کننده آب شیرین در دسته­هایی مشتمل بر 2 نر و یک ماده تعیین میگردند . نرها به سادگی شناسایی می گردند . به این ترتیب که هنگامی که حفره شکمی آن ها به آرامی فشار داده شود، اسپرم از منفذ آن خارج می‌شود . ماده­­ها در این مقطع به واسطه حفره شکمی متورم و منفذهای پر رنگ قابل تشخیص­اند ماهی کپور معمولاً در 4 سالگی بالغ می‌شود ، گر چه نرهای آن می توانند زودتر بالغ شوند . دسته­های ماهیان بلافاصله آن‌گاه از آب­گیری استخر ، وارد آن می شوند و تخم­ریزی آنگاه از حدود 36 ساعت فیس می گیرد . ماده­ها روی گیاهان راس استخر تخم می­ریزند و هر ماهی حدود 000ر100 تخم به ازاء هر کیلوگرم از وزن تن ایجاد می­کند . ماهی­های تولید مثل کننده را پس از تخم­ریزی فورا از استخر بیرون می­آورند تا تخمها را نخورند . 
پروسه 
لاروی : معمولاً تخم ماهیان آب شیرین از گزاره کپور پس از عبور کرد 100 "درجه روز" (یعنی 4 روز در دمای 25 جایگاه سانتیگراد) سرباز می­کند . لاروها به ارتفاع 5 میلیمتر میباشند و تنها یک کیسه غذایی کوچک با خویش همپا دارا‌هستند . هنگام آماده سازی استخر تخم­ریزی یا نزدیک به این مقطع ، استخرهای نوزاد پروری بزرگتر از استخرهای تخم­ریزی هستند و می بایست حدود 2/1 متر عمق داشته باشند . این استخرها اختصاصاً برای ایجاد لارو بکار می­روند و می بایست فقط حاوی مواد غذایی در چنان میزان و کیفیتی باشند کـه مـناسب تـغذیه لاروهـا بـاشند . بـرای پرورش پلانکتون­های حیوانی غذایی در استخرها کود آلی یا این که شیمیایی می­پاشند . گزینش میان کودهای آلی و غیر آلی چهره می­گیرد و کودهای آلی طبیعی موضوع استفاده معمولاً از کودهای حیوانی مثل کود گاو یا اسب می‌باشند . این مواد را میتوان به مقدار 1 کیلوگرم در متر مربع بصورت جامد یا این که مایع ، ترجیحاً در موقعیت تجزیه کامل که سطح آمونیم به دست‌کم می­رسد بکار گرفت . ( تراز آمونیم بسته به طبیعت خاک استخر و سطح موجود مواد تغذیه­ای در استخر کاملاً متغیر است) . هنگام کودپاشی دقت زیادی بایستی مبذول داشت تا کود بیش از حد افزوده نشود و شرایط بی­اکسیژنی صورت ندهد . به جای کوددهی گسترده و یک جا، چه خوب تر که این عمل طی یک‌سری نوبت هر چند هفته یک توشه در طول تابستان چهره گیرد . 
کودهای غیر آلی را میتوان به جای کود آلی بکار پیروزی . کودهای آلی مواد تغذیه­ای جلبکی را در سطح قابل پیش­بینی­تری فراهم می­نمایند . در استخرهای معمولی که دارنده اندازه قابل قبولی خاک در کف می‌باشند ، احتمال داراست که فسفر ، مواد مغذی را محدود کند که برای جلوگیری از این احوال ، از سوپر فسفات­ها استعمال می­گردد . صورت رایج­تر کودپاشی ، استفاده از ترکیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت 10÷10 ÷ 10 به مقدار 10 کیلوگرم در هکتار ، پاره ای دیرتر در سال میتوان بکار گرفت . پس از آنکه کود آلی یا این که شیمیایی افزوده شد و پلانکتون کافی در استخر بوجود آمد لاروهای تازه راز از تخم درآورده به آن وارد می­شوند . پرورش در این بازه زمانی سرعت بالا است و لاروها را باید به منظور جلوگیری از کاهش اندازه رشد که در اثر ازدحام بی­رویه تولید می­شود ، دور از هم و قلیل جمعیت کرد . بطور معمول لاروها را برای سایر فصل در استخر نگاه میدارند . همچنین ممکن میباشد در فیس کند بودن مقدار رشد ( که از طرز نمونه برداری با تور کنترل میشود) ، از تغذیه کمکی به کار گیری گردد . در صورتیکه مرتبه حرارت مطلوب باشد، ممکن می باشد ماهیان همگی غذاهایی را که بطور ارگانیک تولید شده مصرف کنند . غذاهای گندله­ای شکل که به وسیله کارخانجات تجارتی ساخت میگردند معمول ترین غذای ماهیان آب شیرین از جمله کپور می باشند . این مواد از حیث غذایی متناسب با نیازهای ماهی ساخته شده­اند و میتوان آن را با دست به آنان داد، یا به امداد ابزار اتومات یا این که تغذیه کننده­ها مسئله استعمال قرار بخشید . در صورتیکه هوا به مقدار کافی گرم باشد میتوان بطور واقع­بینانه توقع داشت که تا نقطه نهایی فصل تابستان وزن ماهیان 50 تا 100 گرم باشد . در اینجا بایستی بر اهمیت بالا بودن دمای محفظه تأکید کرد، زیرا پایین بودن درجه حرارت سبب می شود که آهنگ رشد نماید یا این که نابود گردد . دست‌کم دما برای رویش مطلوب ، 18 رتبه سانتیگراد است، در حالی که دمای 25-23 درجه سانتیگراد ایده­آلی را برای تبدیلات غذایی و رشد به‌وجود می­آورد . اهمیت جایگاه حرارت به قدری می باشد که به کارگیری از صفحه ها خورشیدی ، تونلهای پلی تینی گلکاری گردیده یا این که ساخت پوشش بر روی استخر ، به منظور ارتقاء رتبه حرارت برای بالا بردن نوا پرورش ، باز هم اقتصادی و بصرفه است . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.