ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

قزل‌آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss

قزل‌آلای 
رنگین کمان Oncorhynchus mykiss مقدمه 
قزل‌آلای رنگین کمان با اسم علمی Oncorhynchus mykiss یک ماهی سردابی می‌باشد که بخاطر قابلیت تطابق با شرایط گوناگون در بسیاری از نقاط دنیا پرورش می‌یابد . این ماهی از خانواده آزاد ماهیان یا Salmonida میباشد و بومی شرق اقیانوس آهسته است . دارای تن کشیده و باریک می باشد که بر روی دو طرف بدن نوار رنگین کمان از سر تا دم امتداد یافته است . رنگ تن آن از سبز آبی تا سبز زردرنگ رنگ و قهوه‌ای یا سیاه متعیر می‌باشد . این ماهی نمی‌تواند به مقطع طولانی در دمای بالای 21 درجه سانتیگراد به حیات خویش ادامه دهد . 
بنابراین صرفا در مناطقی که فصل تابستان خنک (در نیمه اولیه سال) یا فصل زمستان ملایمی (در نیمه دوم سال) دارا هستند قابل پرورش میباشد . چنانچه از بچه‌ماهیان با میزان مطلوب به کار گیری شود در طی زمان رویش در دریاچه می‌توان از قفس ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان با وزن مطلوب برداشت نمود . 
علت به کار گیری از سیستم قفس برای رویش ماهی در منابع آبی آنست که در اکثر مخازن آبی و دریاچه‌های کشور قابلیت تخلیه بدون نقص آب و برداشت تمام ماهیان وجود ندارد . ولی با استفاده از قفس می‌توان ماهیان رها شده را بطور کامل برداشت کرد و یک تولید برنامه‌ریزی شده در دریاچه‌های کشور داشت . 
در 
اکنون حاضر بهترین مدل برای رشد در قفس در کشور ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان می‌باشد که دلایل تعیین آن به شرح پایین است: 1 . رویش سریع دارد . 
2 . بازارپسندی خوبی دارااست . 
3 . کودک ماهی آن زیاد و به راحتی قابل دسترس است . 
4 . شرایط تراکم بالا را تحمل می‌کند . 
5 . به راحتی به غذای دستی سازگاری می‌یابد . 
6 . بخوبی در سیستم پرورش در قفس رشد می‌کند . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.