ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

سرویس دام، طیور و آبزیان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در پرورش ماهی به منش صنعتی به کارگیری از جیره مناسب و بی نیاز دوچندان حائز اهمیت می باشد . در این مطلب به نظارت آماده‌سازی و پلت کردن خوراک آبزیان میپردازیم . 


نیازهای رشد آبزیان خویش را بیابید . 


آسیاب 

کردن مواد غذایی آبزیان 

آسیاب کردن اجزا موجب کاهش بعد ها میگردد . خشک‌سازی ترکیبات غذایی قبل از آسیاب کردن بر عملکرد آسیاب کردن میافزاید . آسیاب کردن موجب بهبود خاصیت ترکیب سازی، پلت‌پذیری، خوش خوراکی و قابلیت و امکان هضم مواد میگردد . 


اجزای درشت جیره قبلی از آسیاب شدن از روی یک آهن ربای دایمی عبور داده می‌شوند که هرگونه قطعه فلزی را از بین آن ها خارج می کند . به مراد آسیاب کردن از آسیاب چکشی وآسیاب صفحه‌ای و مالشی استفاده می‌شود . کارآمدترین وسیله آسیاب کننده بخصوص برای اجزا با چربی اندک، آسیاب چکشی است، البته انتخاب غربال و ورودی غذای درست قابلیت آسیاب کردن بخش اعظمی از گونه های دیگر ترکیبات را نیز آماده ساخته هست . میزان کارآیی آسیاب به تعداد چکش‌ها، ابعاد، پیرایش ومیزان تیزی آن‌ها، سرعت چرخش وقدرت اسب بخار موتور وهمچنین بعد ها غربال ونوع ماده در هم اکنون آسیاب بستگی داراست . با انتخاب غربال مناسب، دستیابی به ذرات با مقدار مورد لحاظ امکان‌پذیر میباشد . آسیاب ماهی کم آب وسایر تولیدها جانبی دامی ممکن میباشد نقص‌ باشد، البته ادغام سازی با بقیه اجزای خشک قادر است موجب بهبود وضعیت آسیاب کردن شود . جیره‌های مربوط به میگوهای استارتر بایستی میکرو آسیاب شوند . 


کاهش میزان ذرات موجود در جیره، مرحله‌ای است که بیشترین دوران وهزینه را درساخت جیره می‌طلبد (تا 60 %هزینه تولید پلت) . 


برای ارتقاء قابلیت و امکان وتوانایی یک آسیاب غذایی، اجزایی از جیره که میزان آنها بیش از 2 .5میلی‌متر است را بایستی پیش آسیاب نمود . پس از آسیاب کردن می بایست 95‌% از اجزای جیره (برحسب وزن جیره) ابعادی برابر یا این که کمتر از 250 میکرون داشته باشند . سایر هم نباید بیش از 400 میکرون باشند . 


درواقع بعد ها ذکر شده تعادلی دربین هزینه آسیاب کردن و دستیابی به پایداری مطلوب پلت‌ها در آب می‌باشد؛ چرا که هر چه ذرات کوچکتر باشند، پایداری آنها درآب به علت افزایش تراز لازم برای اتصال با سایر ذرات افزایش می‌یابد . همچنین امکان دستیابی به یک جیره یکنواخت در فیض ارتقاء بهره‌وری در جیره‌های با ذرات کوچکتر آسان‌تر میشود . باید به خاطر داشت که کاهش بعد ها ذرات موجب کاهش ظرفیت سیستم آسیاب می‌شود، اما در عین درحال حاضر پایداری پلت در آب را افزایش می‌دهد . 

خوراک آبزیان

هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده جیره خصوصیت آسیاب‌پذیری مربوط به خود را دارا‌هستند . کاهش بعدها اجزایی با مقادیر بالای روغن نظیر پودر ماهی موجب گرفتگی سوراخ‌های صفحات غربالی جان دار در آسیاب میگردد . پیش ترکیب سازی اجزای جیره دارنده مقادیر بالای روغن با تولید ها غلاتی مانند پوسته گندم یا این که کنجاله دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا موجب کاهش مقادیر روغن در آنها میگردد . بدین ترتیب کاهش اندازه ذرات و افزایش امکان آسیاب‌پذیری امکان‌پذیر میشود . 


به عمل گیری یک سیستم آسیاب بادی با فشار منفی 300-500میلیمتر جیوه در پشت ورقه غربالی هم سفارش میشود . همینطور پیش ترکیب سازی اجزای جیره به همپا سیستم آسیاب بادی میتواند به محافظت بدور موتور آسیاب کمک کند . 


درصنعت تولید جیره‌های غذایی، دو رویه کلی برای کاهش اندازه ذرات به کار می‌رود: آسیاب چکشی و آسیاب معمولی . 


نکات 

کلیدی که هنگام آسیاب کردن جیره غذایی آبزیان می بایست مد نظر قرار گیرند عبارتند از: 

_ رطوبت اجزا نباید عمده از 13‌% باشد . افزایش رطوبت در آنها موجب کاهش تلاش آسیاب می‌شود . 


_ ارتقاء سرعت چکش‌ها و چرخ‌دنده‌ها موجب ارتقا عملکرد آسیاب می گردد . 


_ به کارگیری دانه‌های غلات با رطوبت ذیل و مقادیر بالای نشاسته و کنجاله‌های دانه‌های روغنی وپیش ترکیب سازی آنها با اجزای با روغن بالا موجب ارتقاء همت آسیاب میگردد . 


_ وجود یک فاصله 8میلی‌متری دربین راز چکش‌های آسیاب و ورقه غربالی ضروری است؛ چرا که بر عملکرد آسیاب تاثیرگذار می‌باشد . 


_برای دستیابی به ذرات با بعد ها یکنواخت، تغذیه مداوم اتاقک اختصاصی ورود مواد نخستین لازم هست . تغذیه غیر مداوم موجب غیریکنواختی ذرات حاصله و وارد کردن مقدار متعددی اجزا هم موجب ساخت ذرات بزرگتر می‌شود . 


_ به کارگیری صفحات غربالی، چکش‌ها و چرخ‌دنده‌های نو وسالم موجب افزایش تلاش آسیاب می‌شود . 


برای انتخاب کارآیی آسیاب بایستی توزیع و ابعاد ذرات حاصله را اندازه‌گیری نمود . برای این فعالیت می‌توان از غربا ل‌های منحصربه‌فرد استفاده نمود . 


مخلوط 

سازی غذا آبزیان 

انگیزه از مخلوط سازی، دستیابی به یک توزیع یکنواخت برای ترکیبات غذایی و افزودنی‌هاست؛ به نحوی که هر واحد وزنی مصرفی جیره در حیوان از ارزش غذایی یکسانی برخوردار باشد . مخلوط سازی جیره تمامی ترکیبات احتمالی مایع و جامد را دربرگیرنده می گردد . موادی که به صورت پودرهای خشک هستند، در مقایسه با اجزای مرطوب یا مخلوط این دو سریع‌تر و خوب تر با یکدیگر ادغام میشوند . مقطع برهه زمانی قضیه نیاز برای مخلوط سازی یک خصوصی ایجاد متشکل از اجزای مرطوب یا خشک بر حسب شکل یا این که گونه دستگاه‌ها متعدد است . ترکیباتی که به مقادیر کم قضیه نیاز هستند، مانند مکمل‌های ویتامینی و معدنی و سایر افزودنی‌ها، بایستی قبل از اضافه کردن آنها به جیره به اندازه 3 تا 5% جیره مخلوط شوند . ادغام سازی دقیق مستلزم افزودن اجزا به فیس پی درپی از یک خصوصی ایجاد به سری ایجاد بعدی است . رویه متداول، اضافه کردن ترکیبات با مقادیر بالا در ابتدا وسپس ترکیباتی هست که مقادیر مصرفی آن‌ها کم می باشد . باید دست کم 50‌% از جیره پیشین از افزودن منتخب از جیره دربردارنده ترکیبات با مقدار نیاز ناچیز به درون میکسر ریخته شود . به خواسته کسب اطمینان از توزیع یکنواخت، می بایست چربی‌ها را روی مخلوطی از اجزای کم آب اسپری نمود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.