ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماهی قزل آلای رنگین کمان

مرتبه حرارت مناسب، برای رشد اقتصادی ماهی قزل آلای رنگین کمان 17 رتبه سانتیگراد می باشد . در این گرما، ماهی قزل آلا حداکثر رویش و فیض دهی را خواهد داشت . در حالتی که مرتبه حرارت آب تا 20 درجه ارتقا یابد، به شرطی که اکسیژن کافی در دسترس ماهی باشد، پرورش و نمو آن در حد نسبتا مطلوب ادامه می یابد . 
انواع دشوار پوستان و صدف های پرورشی سرد آبی‌رنگ نیز وجود دارند، ولی عمدتا پرورش انواع گرم آبی آن ها در مرحله عالم ترویج یافته می باشد . بسیاری از جور های صدف های پرورشی نیز وجود دارا‌هستند که امکان رویش آنها، هم در آبهای سرد وهم در آبهای گرم وجود داراست . بدیهی میباشد رویش و نمو این صدف ها در آبهای گرمتر پر سرعت تر، و ارائه به بازار آنان زودتر انجام می گیرد . 
2 . آبزیان گرم آبی: آبزیان گرم آبی‌رنگ به آن جور از آبزیان گفته می شود که شایسته ترین رشد و نمو آن‌ها در گرمای تقریبی آب 25 رتبه سانتیگراد فیس می گیرد . بدیهی میباشد این آبزیان می توانند جایگاه حرارت آب را تا 30 رتبه سانتیگراد تحمل و به خوبی رشد و نمو کنند، مشروط بر این که اکسیژن محلول در آب از7 میلی گرم در لیتر کمترنباشد . 
از حیث اقتصادی شایسته ترین گرمای آب برای پرورش و نمو هرچه بخش اعظم انواع کپور ماهیان پرورشی، حرارت 25 سکو سانتیگراد است، ولی از نظر فعل و انفعالات زیستی، شایسته ترین سکو حرارت برای این جور ماهیها 22 سکو سانتیگراد می باشد . 
ماهی های گرم آبی‌رنگ عمدتا هنگامی گرمای آب به حدود 20 سکو سانتیگراد می رسد، آغاز به تخم ریزی می کنند . مطلوب ترین گرما برای تخم ریزی، رویش و نمو جنین و هم ایجاد لارو و نوپا ماهی مناسب، حدود 22تا 24 سکو سانتی گراد است، هرچه رتبه حرارت از این حد فراتر رود، سرعت رشد و نمو جنین و نوزاد تندتر می شود . و در سود احتمال ساخت نوزاد های ناقص، و بالا رفتن درصد مرگ و میر آنان افزایش می یابد . در گرمای کمتر از 22تا 24 رتبه سانتیگراد، سرعت پرورش و نمو جنینی و نوزادی کندتر هست . درصورتی که آب خیلی سرد تر از حد مناسب باشد، گشوده هم درصد مرگ و میر جنین و نوزاد ها زیادتر می شود . 
کلیه میگوها، صدف ها و ماهی های قابل رشد آبهای خلیج فارس و دریای عمان جزء آبزیان پرورشی گرم آبی‌رنگ تقسیم بندی می شوند . 
ج 
- تقسیم بندی از لحاظ شوری آب: آبزیان 
پرورشی فارغ از توجه به انواع تجارتی و درجه حرارت مناسب رویش و نمو آنها، از حیث شوری مناسب آب معمولا به 2 تیم تقسیم می شوند: 1 . آبزیان آبهای شیرین: آبزیان آب شیرین به گروهی از آبزیان پرورشی گفته می شود که روند پرورش و نمو و تولید نظیر آن ها منحصرا در آب شیرین آنجام می گیرد . گونه های کپور ماهیان چینی (کپور معمولی، کپور نقره ای، کپور علف خوار و کپور سرگنده)، انواع ماهی های قزل آلای پرورشی، خرچنگ آب شیرین، خرچنگ مرداب انزلی، و انواع صدف ها و حلزون های پرورشی آب شیرین جزو این تیم به حساب می آیند .
برخی از این آبزیان منحصرا با زندگی در آب شیرین سازگاری یافته اند و صرفا می توانند نوسانات زیاد ناچیز شوری آب را تحمل کنند . برای نمونه ماهی کپور علف خوار، کپور نقره ای و کپور سر گنده فقط می توانند آبهای شوری را تحمل نمایند که نوشیدن آنان برای بشر غیر ممکن نباشد . در صورتی که ماهی های کپور معمولی و قزل آلا کارکشته می باشند آبهای نسبتا شور را که نمک آنان 10 تا 17 در هزار باشد تحمل و رویش و نمو کنند . شوری آب دریای مازندران 13 قسمت در هزار و شوری آب اقیانوس ها 35 در هزار میباشد . یعنی در هر کیلوگرم (لیتر) آب دریای مازندران 13 گرم انواع نمک، و در هر کیلوگرم آب اقیانوس ها، 35 گرم نمک وجود دارااست . کپور عادی به خیر در آب دریای مازندران رشد و نمو می نماید اما تخم ریزی آن حتما باید در آب شیرین فیس گیرد . برخی از انواع آبزیان آب شیرین نیز به مرور به زندگی در آب شور عادت کرده اند و می توانند تمامی فرآیند معاش را در آبهای دریای مازندران ساخت کند . 
آبزیان آبهای شور: آبزیان آبهای شادی به آبزیانی گفته می شود که روند رشد و نمو آن‌ها در آب شور دریاها انجام گیرد . 
این آبزیان به طور کلی به دو گروه کلیدی تقسیم می شوند: 1- آبزیان دریایی: آبزیان دریایی به آن مدل از آبزیان گفته می شود که تمامی چرخه زیستی آن ها در دریا انجام می گیرد . این ماهی ها برای تخم ریزی نیاز به هجرت به رود منزل های آب شیرین ندارند . ماهی کفال دریای مازندران، شوریده و هامور خلیج فارس و شاه میگوی دریای عمان قسمتی از این گروه به اکانت می آیند . 
2- آبزیان مهاجر: این تیم از آبزیان نصیب بخش اعظم ای از عصر رشد و نمو خویش را در آب شادی دریا می گذرانند و هنگام تخم ریزی به رودخانه های آب شیرین هجرت می نمایند . انواع تاس ماهیان یا ماهیان خاویاری، ماهی سپید و ماهی آزاد دریای مازندران بخشی از این تیم به حساب می آیند که به آن ها ماهی های کوچ کننده یا این که مهاجر می گویند . به آبزیانی که از دریا برای تخم ریزی به رود خانه می آیند آبزیان رود کوچ یا آنادروم می گویند . بعضا از آبزیان نیز در آب شیرین زندگی می نمایند اما برای تخم ریزی به دریا مهاجرت می کنند . مارماهی برای تخم ریزی به دریا، و میگوی درشت آب شیرین برای تخم ریزی به مصب رودخانه، جایی که آب شادی و شیرین ترکیب می شود و می رود . به این مدل از آبزیان دریا کوچ یا کاتادروم می گویند . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.