ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

استخرهای دو منظوره احداثی آبراهه ای

استخرهای 
دو منظوره احداثی آبراهه ای : براساس نقشه های تیپ شیلات به فیس سه استخر یا این که شبکه سیمانی موازی پباده سازی می‌شود بطوری که آب به کانال یا این که استخر اولیه وارد شده از آن عبور می کند ودر هنگام ورود به استخر دوم بواسطه اختلاف ارتفاع وریزش آب مجدداً هوادهی گردیده وسپس به همین نحوه وارد استخر سوم گردیده وبه مصرف کشاورزی وزراعت می رسد وبدین شیوه در کنار کشاورزی در درون استخرهای دو منظوره ماهی قزل آلا پرورش داده می شود . 
روش 
کار: آبی‌رنگ که در آن ماهی قزل آلا پرورش داده می شود بایستی سرشار از اکسیژن و عاری از گازهای زیان آور باشد وآب چاه های کشاورزی فاقد اکسیژن کافی و دارنده گازهای خسارت توشه برای رویش ماهی قزل آلا است برای رفع این مشکل از برجک هواده استفاده می شود که استوانه ای می‌باشد با حداقل پنج طبقه توری فلزی چشمه ریز به فاصله بیست سانتیمتر از هم که بایستی از کف آب نما دست کم هفتاد سانتی متر طول داشته باشد که در این اکنون طبقات توری سطح تماس بیشتری در بین آب چاه وهوا ایجاد کرده وباعث جذب اکسیژن هوا توسط آب ودفع دی اکسیدکربن وسایر گازهای ضرر و زیان بار می گردد . 
گنجایش تولید هر استخر دو منظوره به مقدار آب چاه متعلق است بعنوان نمونه چاهی با آبدهی 20 لیتر در هر ثانیه می‌تواند یک استخر دو تنی ماهی قزل آلا داشته باشد در صورتی که چاه با آبدهی 40 لیتر در ثانیه یک استخر چهار تنی را پوشش می دهد . 
تعداد کودک ماهی مسئله نیاز با ازاء هر بدن ساخت 4000 قطعه بوده که بااضافه کردن روستا درصد تلفات احتمالی باید برای تولید هر بدن ماهی قزل آلا تعداد 4400 طفل ماهی به وزن تقریبی 5 گرم تهیه گردد تراکم ماهیان در این موقعیت 100-70 قطعه در هر متر مربع میباشد . اصول ماهیدار کردن و غذادهی ماهیان در استخرهای دو منظوره با اصول کلی رویش ماهی قزل آلا یکسان می‌باشد . 
پاک سازی 
استخر: تخته ها وتوریهای محل ورود وخروجی باید در طول روز یک‌سری توشه به وسیله برس پاک گردند . می بایست اعتنا داشت آب استخرها مدام تمیز وشفاف وکف استخر همیشه نمایان باشد .بهترین برهه زمانی برای پاکیزگی استخرها صبحها وقبل از خوراک دهی به ماهیان میباشد .قبل از تمیزی استخر, ماهیان می بایست حدود 15 _ 10 ساعت قبل غذادهی نشده باشند .برای این کار بایستی قاب فلزی ویژه به طول 50 سانتیمتر وبه پهنا استخر تنظیم شده , بطوریکه 40 سانتیمتر آن به وسیله تخته یا ایرانیت پلاستیکی فشرده کاملاً غیر قابل نفوذ شود وبالای آن به اندازه 10 سانتیمتر توری باشد . بطوریکه به میزان 40 سانتیمتر آب درون استخر بماند ومازاد آن سرریز شود . 
جهت تطهیر می بایست مقدمه تراز آب را به 40 سانتیمتر رسانده و آن‌گاه 4-3 متر اولیه هر استخر را به وسیله برس شسته وماهیان را در 4 تا 3 متر اولیه که شسته گردیده بوسیله کادر فلزی ساخته گردیده حبس نموده وشروع به پاکیزه نمودن بقیه استخر نمود که لجن وپس باقی مانده مواد غذایی موجوددر کف استخر از نحوه کف شور ودریچه های تعبیه شده به همین مراد خارج گردند .بطوری که لجن ومواد زائد استخر اول وارد استخر دو‌مین یا سو‌مین نگردد ودفعات غذادهی صبح حذف شده وفقط غذادهی عصر به ماهیان داده شود .مواقعی 
که هنگام انقطاع برق واز فعالیت افتادن پمپ مهم باید رعایت شود: منش 
اندازی پمپ برگشت قطع 
غذادهی دوری 
از هر مدل استرس به ماهیان جلوگیری 
از پاکیزه نمودن استخر تغذیه 
: اصول تغذیه دربرگیرنده گونه ،میزان و دفعات غذادهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی از روشهای کلی اصول غذادهی ماهیان قزل آلا تبعیت مینماید . 
ج) 
رویش ماهی در کانالهای آب کشاورزی: رشد 
ماهی در کانالهای آب کشاورزی : کانالهای کشاورزی حد واسطی در بین یک منشاء آبی‌رنگ (رودخانه , سراب و…) و زمینهای کشاورزی محسوب می شوند که معمولاً بصورت سیمانی می باشند . این کانالها با عمق ناچیز وحداکثر چندین متر پهنا وطولی برابر با یک سری صدمتر می‌باشند . شیب کانالهای کشاورزی 20-10 سانتیمتر در 30 متر میباشد . حد مطلوب تعویض آب در آن ها 3-2 سکو در ساعت می باشد . کانالهای کشاورزی در رخ دارا بودن شرایط مطلوب (دما , مقدار آب , ارتفاع وعمق مطلوب , عدم آلودگی و…) می توانند جهت رویش ماهی قزل آلا به کار گیری شوند, که معمولاً این کانالها بوسیله توریهایی به فاصله های حدود 30 متر از یکدیگر جداازهم می شوند . بطور کلی پتانسیل نگهداری ماهی در آن ها میان 35-25 کیلوگرم در متر مکعب در نوسان میباشد . از آنجائیکه مقدار اکسیژن محلول درطول شبکه کاهش می یابد واز طرف دیگر بار آلودگی آن ارتقاء می یابد در فاصه های معینی از شبکه آب جاری هوادهی می شود . 
ماهیدار کردن کانال: - 
میزان کانالهایی که کودک ماهیان را در آن می ریزیم گوناگون می‌باشد وبستگی به وزن ماهی دارد _ برای ماهیان که حدود 3 تا 5 گرم وزن دارا هستند طول شبکه تقریباً 10 متر , عرض 1 متر وعمق 5/0 متر هست . 
برای ماهیانی که حدود 10 تا 20 گرم وزن دارا‌هستند ارتفاع کانال تقریباً 20 متر, عرض 3 متر وعمق 8/0 متر هست . 
_ برای ماهیانی که بالاتر از 50 گرم می باشند ارتفاع کانال 30 متر, عرض 6-5 متر وعمق 2/1 متر هست . 
معمولاً عرض کانالها بایستی 1/0 طول آنان باشد . پس از مشخص و معلوم شدن محل خرید نوپا ماهی , اخذ گواهی بهداشتی وتایید شیلات استان اضطراری هست . 24 ساعت قبلی از بارگیری وحمل کودک ماهیان، انقطاع خوراک باید فیس گیرد چون در حالتی که ماهیان تغذیه کرده باشند هضم طعام نیاز به اکسیژن مازاد داشته ودر هنگام حمل ونقل ماهی دچار استرس می شود . بعد از رهاسازی ماهیان هم بایستی تا 24 ساعت از غذادهی خودداری کرد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.