ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

آزاد ماهیان Salmonidae

آزاد 
ماهیان Salmonidae : خانواده آزاد ماهیانsalamonidae تحت عنوان ماهیان سرد آبی شناسایی می شوند که در میانگین حرارتی 7 تا 17 رتبه سانتیگراد به خوبی رویش می کنند و مشتمل بر ماهیان آب شیرین و ماهیان مهاجر موجود در نیم کره شمالی می باشند . 
امروزه گونه های متعدد ماهیان در کشورهایی که دارای شرایط آب و هوایی مناسب رشد این ماهیان می باشند رویش داده می شود . گوشت این ماهیان بسیار لذیذ بوده و از نظر اقتصادی از گزاره ماهیان با بها خوراکی محسوب می گردند . 
اکثر وقت ها گونه های متفاوت آزاد ماهیان در این گونه جای گرفته تقریبا بیشتر گونه های این ماهیان به خواسته نگهداری ذخایر منابع آبی صید ورزشی تولید گوشت تکثیر و رویش داده می شوند . 
از اختصاصات ویژه این ماهیان وجود دندان در دهان فلسهای ریز نقره فام دهانی نسبتا والا ، باله مخرجی کوتاه، یک باله چربی کوچک، در روی ساقه دمی همو سرک هست . 
خصوصیات 
: ماهیان ماده این تیره فاقد مجرای تخم‌بر هستند و تخم پس از رسیدگی در حفره شکمی افتاده و آن‌گاه از مجرای تناسلی به خارج سوق‌دهی میشود . از اینرو می‌توان با کشیدن دست در ذیل شکم ماهی مولد رسیده، تخمها را به سادگی از تن آن خارج نمود . ماهیان این خانواده در آبهای سرد با اکسیژن بسیار زندگی می‌کنند و در پاییز و فصل زمستان تخم ریزی مینمایند . 
در در میان آن ها ، نژادهای مختلف بر حسب شرایط محلی تولید شده‌اند که از لحاظ صورت تن و طرز زندگی باهم گوناگون می‌باشند و به همین جهت شناسایی آنها به عامل تنوع زیادشان نقص‌ است . ماهیان این خانواده یعنی قزل آلا و ماهی آزاد از نظر اقتصادی مضاعف با ارزش و دارنده گوشتی لذیذ میباشند . 
خانواده آزادماهیان به طور کلی بومی نیمکره شمالی زمین هستند، اما به همه منابع سردآبی سطح کره خاکی معرفی تصنعی گردیده اند . در محفظه طبیعی، بخشهایی از قدمت خود را در دریا و چکیده را در آب شیرین میگذرانند، برای ساخت مثل به سمت رودخانه ها سفر می کنند و بعضی جور ها سپس از تخمریزی می میرند ، آن گاه نوزادان از رودخانه به دریا رفته و همانند پدر و مادر در سن بلوغ به رود برمیگردند و این سیکل ادامه می یابد . 
آزاد ماهیان در بعضی نوع ها تا دو متر طول پیدا می نمایند و از نظر اقتصادی بسیار ارزشمندند
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.