ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

ماکیان البرز

تولیدمثل پیروزی آمیز در ماهیان

تولیدمثل پیروزی آمیز در ماهیان به مکانیسم در اختیار گرفتن پیچیده سیستم های نوروروشنایی و اندوکرین و همچنین خیلی از متغیرهای محیطی بستگی دارااست . دمای آب و فتوپریود روزانه مهم ترین این فاکتورها هستند ، فراوانی خوراک ، کیفیت آب ، محیط اجتماعی ، مطلوب بودن بستر تخم ریزی از حیث فیزیکی و غیره ممکن هست هر یک فاکتوری تعیین کننده باشند . بنابراین ملاحظه می شود برای تولیدمثل ماهیان پیش شرط های زیادی وجود دارد که موفقیت یا این که شکست در تولیدمثل تا حدود متعددی به این پیش شرط ها بستگی دارااست . کندی یا این که توقف فعالیتهای تولیدمثلی در اثر استرس پدیده ای عمومی در مهره داران و از آنجمله ماهیهاست . این قضیه از این حقیقت منشا می گیرد که در برهه زمانی استرس پاره ای از انرژی که می بایستی صرف فعالیتهای آنابولیکی و تولیدمثلی می گردید را موجود بناچار می می بایست جهت مبارزه و تقابل با استرس بکار موفقیت . در نتیجه از « سرمایه گذاری » انرژی در بخش تولیدمثل کاسته می شود . 

خوراک آبزیان

در مقایسه با تغییرات محیطی که تعادل هیدرومینرال ها و پرورش را تحت تأثیر قرار می دهند می تواند تفاوتهائی بین فاکتورهائی که بدون علامتها و پاسخ آشکار استرس مستقیماً در تولیدمثل اخلال تولید می کنند و فاکتورهائی که بطور غیرمستقیم و سوای پاسخ های استرسی در این فعالیت اخلال تولید می نمایند قائل شوید . وضعیت اول را میتوان چنین توضیح داد که تولیدمثل موفقیت آمیز در ماهی بیش از کار سایر اندام های بدن به ثبات حالت محیطی بستگی دارااست و براین اساس هر گونه تغییر‌و تحول وضعیت ممکن میباشد مستقیماً تولیدمثل را متوقف کند و این از جمله نکات حساس می باشد که در انتشار تصنعی در مرکزها انتشار مرزو بوم بایستی رعایت شود . مثلاً تغیر بستر یا این که دمای آب به توقف تولیدمثل می تواند منجر شود و بهمین برهان میباشد که مشاهده می کنیم جور های ماهی خیلی یه خرده قادرند خویش را در شرایط استخر یا این که اکواریوم نشر نمایند . در حقیقت خیلی از جور های ماهیان سوای آنکه در این وضعیت جواب های استرس در آنان ظواهر شود قادر به تکثیر در وضعیت تغییر و تحول یافته یا اجباری نمی باشند و حتی برای بعضی جور ها ممکن می باشد در وضعیت اسارت گونادها هم کاملاً رسیده شوند اما بدون القاء اوولاسیون بطریق مصنوعی انتشار آن ها عملی نمیباشد . ( در واقع تغییر شرایط بخودی خویش تولیدمثل را مستقیماً متوقف می سازد ) . برای برخی گون های دیگر مثل مارماهی حقیقی وواقعی ( EEL ) چه بسا تکامل و گسترش گونادها هم سوای بکارگیری هورمون های گوناگون واقعه نمی افتد . 

از پاراگراف فاکتورهائی دیگر که بطور بدون واسطه و سوای پاسخ های استرسی داخل فارغ از ماهی در کار تولیدمثل اخلال تولید می کنند میتوان به آلاینده های آب اشاره کرد مثال های فراوانی از نقش آلوده و کثیف کننده ها ـ فلزات سنگین وزن و PH پائین آب روی کاهش استعداد هم آوری ـ کاهش درصد لقاح ـ کاهش بازماندگی نوزادان و غیره در کتاب ها فیزیولوژی ماهی وجود دارا‌هستند . 

خیلی از مواد شیمیائی در آب پیش از آنکه یک استرس زا باشند مواد سمی می باشند و اینها بیشتر بعنوان واسطه در فعالیت تولیدمثل در مکانیسم در دست گرفتن غدد درون ریز عمل کرده و مشکل ساخت می نمایند در وضعیت دوم یعنی فاکتورهائی که بطور غیرمستقیم و با پاسخ های مشخص و معلوم استرس در بدن ماهی در عمل تولیدمثل اخلال تولید می نمایند ، می بضاعت و توان مثلاً به ویرایش یا صید ماهی اشاره کرد . برخورد های تولید شده پس از این استرس می تواند از نحوه محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ گوناد تأثیر گذارده و از این روش در تولیدمثل مؤثر واقع شوند . 

تأثیر استرس از طرز محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ گوناد رویش و گسترش گونادها و گامتوژنز از نحوه محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ گوناد در کنترل مغز قرار دارد . در ماهیان استخوانی دو ایزوفورم از هورمون آزادکننده گونادو تروپین بنام های GnRH۱ و GnRH۲ شناخته گردیده اند . اینها در هیپوتالاموس ساخته شده و کارشان تحریک هیپوفیز به ترشح هورمون گونادوتروپین میباشد . 

هورمون GTH۱ رشد گونادها را در پروسه نخستین گامتوژ کنترل می نماید و هورمون GTH۲ روند نهائی رسیدگی گونادها را در در دست گرفتن داراست . بیشتر اعمال این دو هورمون توسط استروئیدها انجام میگردد ، که از روش فولیکول ها تولید می شوند یکی از این استروئیدها بنام ۱۷ بتا استرادیول می باشد که رشد اُاُسیت و تجمع زرده و تولید ویتلوژنین که پیش نیاز پروتئین زرده هست را جلو می اندازد . GTH۲ برای رسیدگی یا این که بلوغ میوتیک اُاُسیت ها در ماهیان استخوانی اهمیت متعددی دارااست . کار این هورمون هم بواسطه ۱۷ الفا ۲۰ بتا دی هیدروکسی پروژسترون ( از وابستگان نزدیک استروئیدها ) انجام می شود که اینهم به وسیله سلول های فولیکولی ایجاد می گردد . در ماهیان نر عمل استروئیدزائی در سلول های سوماتیک بیضه قرار داراست که ایجاد ۱۱ کتوتوستسترون بعنوان آندروژن کلیدی کنترل کننده اسپرماتوژنز می نماید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.